Wzrost popularności usług e-commerce. Trend, czy recepta na sukces?

Ecommerce w Warszawie

Współczesny rozwój technologii i informatyzacji sprawia, że niemalże wszystkie dziedziny życia oparte są na wirtualnych usługach i urządzeniach mobilnych. Posiadanie przynajmniej jednego smartfona bądź tabletu, jest czymś zupełnie naturalnym, nawet wśród kilkuletnich dzieci. Nie ma się zatem czemu dziwić, że ludzie stają się coraz bardziej wygodni, oczekując dostarczania usług w komfortowy sposób. To z kolei prowadzi do zwiększania popytu na komputery, laptopy czy tablety, ale również oczekiwań przeniesienia usług i produktów do Internetu.

Branża e-commerce nieustannie się rozwija, co potwierdzają zarówno eksperci, jak i niezależne raporty, dostarczane przez poza rządowe agencje. Jej popularność związana jest przede wszystkim z przyrostem małych i średnich przedsiębiorstw, szczególnie widocznym w największych miastach kraju. Warszawa, Kraków czy Wrocław niemalże „toną”, w oferujących najróżniejsze usługi, prywatnych przedsiębiorstwach. Co ważniejsze, z roku na rok przybywa ich coraz więcej, napędzając zapotrzebowanie na internetowe usługi reklamowe. w końcu „jeśli nie posiadasz strony internetowej – nie istniejesz”. Czy więc obecność witryny on line jest tylko przelotnym trendem, czy może skutecznie przyczynia się do wzrostu zainteresowania potencjalnych Klientów, co w konsekwencji prowadzi do odniesienia sukcesu?

Najlepszym wyznacznikiem rozwoju i ogólnej dostępności usług internetowych jest chociażby fakt, możliwości założenia własnej działalności gospodarczej poprzez stronę internetową CEIDG. To oszczędność czasu, doceniana nie tylko przez zapracowane osoby, ale i przeciętnego Kowalskiego, chcącego sprawnie załatwić niezbędne formalności. Strony internetowe są więc elementem obowiązkowym, praktycznym i komfortowym. To na nich, bazuje większość firm osiągających prawdziwe zwycięstwo wśród konkurencji.

Marketing internetowy – skuteczna pomoc w drodze na szczyt

Wśród treści publikowanych w Internecie, często napotkać można, nie zawsze zrozumiałe zwroty jak: pozycjonowanie, SEO czy marketing szeptany. Ich obecność nie pozostaje bez znaczenia, jednak żeby zgłębić trudne pojęcia, warto zorientować się czym jest, tak mocno popularny w ostatnim czasie – marketing internetowy.

strony internetowe WarszawaRozwój Internetu prowadzi bowiem do powstawania nowatorskich trendów e-marketingu. Obecność zwykłej reklamy to stanowczo za mało, aby przebić się przez setki podobnych rozwiązań, dostępnych na wyciągnięcie ręki. Strony internetowe muszą zaskakiwać, wywoływać jakieś emocje, pobudzając i zachęcając potencjalnych odbiorców do konkretnych działań. Można więc śmiało powiedzieć, iż marketing internetowy jest pewną zaplanowaną strategią, dokładnie przemyślaną i podzieloną na etapy, przyczyniające się do odnoszenia długofalowych skutków.

Cele? Banalne i proste: dotarcie do największej liczby odbiorców, zainteresowanych konkretną usługą czy też produktem.

Korzyści stosowania e-marketingu:

  • Dotarcie do potencjalnych Klientów przez 24h/7
  • Swobodna kreacja dobrego wizerunku firmy
  • Możliwość dopasowania strategii do konkretnej grupy
  • Szansa na zmierzenie skuteczności przeprowadzanych działań
  • Stałe poszerzanie wiedzy o potencjalnych odbiorcach
  • Interakcja z Klientami
  • Indywidualność komunikatów
  • Stosunkowo niewielkie koszty kampanii reklamowej

E-marketing rozpoczyna się tam, gdzie są strony internetowe. Ciężko bowiem mówić o jakiejkolwiek promocji bez ich obecności. Potencjalny odbiorca musi mieć punkt zaczepienia, miejsce, do którego po jednym kliknięciu może zostać przekierowany. Tu rozpoczyna się olbrzymia rola witryn internetowych, we współczesnej formie „zaistnienia” w świecie. Nic więc dziwnego, że kreacja strony internetowej rośnie do rangi istotnego wydarzenia, a każdy przedsiębiorca zastanawia się nad rozwiązaniem, umożliwiającym zdecydowane wyróżnienie się na tle konkurencji.

Nie istnieje jeden, sprawdzony przepis na sukces. Marketing internetowy umożliwia jednak zwiększenie zysków, poprzez pozyskiwanie nowych Klientów. Czy jest potrzebny? Większość właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw uważa, że tak, choć i od tej reguły występują wyjątki. Grunt, to trafić na właściwą agencję, która kompleksowo wykona usługę, a jej efekty będą widoczne w długofalowej perspektywie.

Agencje reklamowe w Polsce

Należy przyznać, że współczesny rynek agencji reklamowych w Polsce nieustannie się rozwija. Wszystko za sprawą nowo powstałych małych i średnich przedsiębiorstw, które według raportów, pojawiają się w coraz większej liczbie. Nie każdy „świeży” przedsiębiorca wie, w jaki sposób stworzyć i wypromować markę, co prowadzi do zatrudniania specjalistów w tej dziedzinie.

Warszawa jest nie tylko stolicą, to miejsce, do którego co roku przyjeżdża społeczeństwo z całego kraju. To tu otwiera się najwięcej prywatnych firm i to właśnie w Warszawie istnieją najlepsze w kraju, agencje kreatywne. Można śmiało powiedzieć, że firmy tego rodzaju dzielą się na niezależne i sieciowe. Pierwsze, bazujące zwykle na kilku pracownikach skupiają się na kompleksowej, lecz mocno ogólnej ofercie. Z kolei agencje sieciowe, często działające w wielu miastach, zatrudniają niekiedy kilkudziesięciu, a nawet kilkuset ekspertów od usług internetowych. Konkurencja nie śpi, a Warszawa lawiruje pomiędzy jednymi z najwyższych cen za e-marketing.

Usługi internetowe stale poszerzają swoje horyzonty, dostosowując wachlarz możliwości do nowoczesnych oczekiwań odbiorców. Także sami Klienci stają się coraz bardziej wymagający, co przekłada się na wzrost cen. Nawet olbrzymia konkurencja nie obniża wartości usług – przedsiębiorcy doskonale wiedzą, że aby zaistnieć w sieci należy inwestować – często niemałe pieniądze. Proste strony internetowe, pochodzące często z darmowych szablonów odchodzą w zapomnienie. Na pierwszy plan wysuwają się bowiem rozwiązania o wielu płaszczyznach, na których poza klasyczna treścią, odbiorca znajdzie niezbędne informacje w postaci filmów, dokumentów, playlist czy odniesień do właściwych forów internetowych.

Na co można liczyć, zgłaszając się do profesjonalnych agencji reklamowej?

Rozpoczynając budowę marki należy pamiętać, że we współczesnym świecie, jej podstawową i najczęściej odwiedzaną wizytówką są strony internetowe. Ich budowa czy struktura zależna jest nie tylko od założeń, ale również branży bądź usług oferowanych za ich pośrednictwem. Niestety, sama witryna nie jest już wystarczająca, w sieci istnieje bowiem olbrzymia liczba takich koncepcji. Ponadto, budowa strony jest czynnością, która może być wykonana przez prywatnego grafika, czy zaprzyjaźnionego programistę. Problem rozpoczyna się na etapie tworzenia strategii marketingowej, mającej przynosić konkretne i odczuwalne przez właściciela zyski. Oczywiście, jak zostało już to wspomniane powyżej, nie ma jednego, sprawdzonego sposobu na sukces, istnieją jednak pewne oczywiste rozwiązania, stosowane przez największe przedsiębiorstwa na świecie.

Do podstawowych zadań profesjonalnych firm marketingowych, zaliczyć można przede wszystkim przeprowadzanie właściwych analiz rynku i reklam, co umożliwia dopasowanie i wdrożenie właściwej strategii, oraz wykorzystanie możliwie najlepszych sposobów na dotarcie do konkretnego odbiorcy. Ponadto, specjaliści tworzą innowacyjne i oryginalne projekty graficzne, stanowiące wizytówkę i zestaw charakterystycznych cech danego przedsiębiorstwa. Również analiza segmentów konsumenckich pozwala na bieżące rozpoznanie w temacie aktualnych, choć zmiennych potrzeb. Wybór środków przekazu w e-commerce jest raczej oczywisty, gdyż wszystkie działania (choć o zasięgu globalnym) sprowadzają się do działań internetowych. Należy także pamiętać, że profesjonaliści dokładają wszelkich starań, aby każda kampania kończyła się widocznymi efektami – stąd też szczegółowe opracowywanie odpowiednich raportów, czy zestawienie kosztów i wydatków. Te oraz inne działania służą odniesieniu sukcesu danej firmy, są jednak sprawą dość kosztowną, choć zdecydowanie tańszą niż tradycyjna reklama w radio czy w telewizji.

Dlaczego zatem rynek e-commerce tak dobrze ma się w dużych miastach, jak np. Warszawa?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Według raportu Gemius, przeprowadzonego w 2017 roku, ponad połowa respondowanych przynajmniej raz w życiu dokonała zakupów przy pomocy Internetu (dane te uzyskały wyższą wartość niż w poprzednim roku). Jest to ściśle powiązane z wykształceniem, jak i miejscem zamieszkania – dużą aglomeracją miejską, jak Warszawa. Nie ma się zatem czemu dziwić, że strony internetowe firm zlokalizowanych w tych miastach są „dopieszczone” pod każdym względem. Tym bardziej, że konkurencja nie śpi a dostępność do witryn jest możliwa 24h/7. Jeśli więc Twoja propozycja nie przyciągnie wystarczająco uwagi, z pewnością zrobi to równoległe przedsiębiorstwo, oferujące ten sam profil usług. Osoby uczestniczące aktywnie w Internecie mają zwykle większą świadomość obecnych marek jak i samej oferty. To z kolei przekłada się na zwiększenie popularności ecommerce.

Mniejsze miejscowości, jak i wsie najczęściej nie są tak bardzo ufne wobec zakupów online, co przekłada się również na zainteresowanie innymi stronami internetowymi czy własnym biznesem. W większości, są to użytkownicy w złej sytuacji ekonomicznej oraz osoby, które ukończyły pięćdziesiąty rok życia. Ze względu na brak możliwości, chęci czy potrzeby, usługi e-marketingowe nie mają u nich racji bytu. Interesujący jest jednak fakt, iż osoby deklarujące brak zakupów poprzez sklepy internetowe, bardzo często przeglądają strony internetowe w celu porównywania ofert. i tu, duża część agencji widzi szansę na zwiększenie zysków czy rozpoznawalności danej marki. Zależność jest jednak jedna – witryna musi być przejrzysta, prosta w obsłudze i interesująca. Jej układ i sposób poruszania się po niej powinien stanowić spójną całość, dostosowaną do grona odbiorców.

Perspektywy dalszego rozwoju usług internetowych

Wielu ekspertów uważa, że obecnie to właśnie Polska jest jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków e-commerce w całej Unii Europejskiej. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o sklepy internetowe czy e-handel, ale również o samo korzystanie z sieci.

Istnieje bowiem kilka czynników, przyczyniających się do wzrostu popularyzacji Internetu w miastach jak Warszawa.

  1. Podstawą jest personalizacja, a więc dostosowanie reklamy do konkretnego odbiorcy. Badania ukazują, iż strony internetowe niedostosowane do grupy docelowej bardzo szybko ją tracą, co przyczynia się do upadku wielu przedsiębiorstw. Aż 70% badanych wykazuje zwiększenie zadowolenia, oglądając reklamy skierowane bezpośrednio do nich. Ale personalizacja to nie tylko reklamy, to również kontakt z odbiorcą, indywidualne maile czy też odpowiednia obsługa na wysokim poziomie.
  2. Programmatic buying jest swoistego rodzaju nowością, często wykorzystywaną przez profesjonalne agencje. Pozwala ona na wyświetlanie określonych reklam konsumentowi w rzeczywistym czasie, co jest zależne od jego osobistych preferencji.
  3. Kolejnym punktem jest tzw. Loyalty e-klient, a więc użytkownik, powracający na konkretną witrynę. w praktyce wykazuje on zdecydowanie większą aktywność, jak i chęć skorzystania z konkretnych usług czy produktów, niż nowy Klient. Jest podstawą powielania zysków przedsiębiorstwa. Stąd też duża dbałość w tworzeniu rozwiązań, nakłaniających do powrotów obecnych użytkowników.
  4. M-commerce to trend zdecydowanie wzrastający w siłę. Wielu przedsiębiorców już teraz zdaje sobie sprawę, że tradycyjne korzystanie z komputera zostaje stopniowo wyparte przez urządzenia mobilne. Dlatego, strony internetowe, zwłaszcza budowane w dużych miastach jak Warszawa (choć nie jest to regułą) dostosowywane są do smartfonów czy tabletów, niekiedy wprowadzając własne, innowacyjne aplikacje.

Reklama internetowa musi więc stale się uaktualniać, aby dopasowywać się do zmienności mody. Wykorzystywanie szczegółowej wiedzy nt. usług w sieci jest jedynym rozwiązaniem, mogącym wpłynąć na wzrost zainteresowania daną firmą. Tym bardziej, iż obecnie Internet stale zyskuje nowych użytkowników, otwierając tym samym szansę na pozyskanie szerokiej grupy Klientów.

Korzystanie z sieci wśród użytkowników stolicy

Gemius Polska już w lutym tego roku przeprowadziło badanie, z którego jasno wynika, iż czas poświęcony na przeglądanie treści w Internecie stopniowo się wydłuża.

Mowa tu przede wszystkim o mieszkańcach dużych aglomeracji miejskich, wykorzystujących czas nie tylko w domowym zaciszu, ale również w trakcie godzin w pracy. Kilkudniowe statystyki jasno potwierdzają, iż to właśnie Warszawa najdłuższej korzysta z sieci. Statystyki nie kłamią – mieszkaniec Warszawy spędza średnio 2 godziny 21 minut dziennie przeglądając różnorodne strony internetowe. Co ciekawsze to kobiety częściej poszukują informacji, robią zakupy czy po prostu wykorzystują Internet w celach rozrywkowych. Aż 50% badanych warszawiaków potwierdziło równoległe korzystanie z komputerów stacjonarnych i przenośnych urządzeń mobilnych. Oznacza to, że chcąc osiągnąć sukces w sieci należy dostosować swoją witrynę do wszelkich możliwych opcji. Co więcej, aplikacje mobilne sprawdzają się głównie podczas weekendów, gdy użytkownicy przeglądają strony internetowe na spacerach, podczas zakupów czy wypadów za miasto.

Można zatem śmiało stwierdzić, iż usługi reklamowe w Internecie mają się dobrze i w najbliższych latach nic nie zapowiada drastycznych zmian w tym temacie. Warszawa, jak i inne, duże miasta, z chęcią korzysta w wolnym czasie z wirtualnych możliwości, co napędza rynek i zwiększa dostępność usług w sieci. Ciężko bowiem znaleźć już sklep stacjonarny, który nie posiadałby prywatnej strony internetowej, z zaprezentowaną ofertą i możliwością wirtualnego zamówienia konkretnych produktów. Niezależnie od branży, dbałość o użytkowników w sieci jest więc podstawą popularności i znajomości marki.

Usługi reklamowe droższe w Warszawie?

Wielu przedsiębiorcom wydaje się, że usługi internetowe w stolicy są zdecydowanie droższe od pozostałych miast. Tym czasem nie jest to prawdą, bowiem cenniki zależne są od poszczególnych firm, jak i zakresu wykonywanych usług. Współczesne przedsiębiorstwa reklamowe skupiają się zwykle na dwóch modelach rozliczania się z Klientem.

Pierwszym są opłaty ustalane w zależności od konkretnych efektów. To model sprawdzający się głównie w przypadku szeroko zakrojonych strategii reklamowych, dotyczących nie tylko dużych firm, ale i długofalowych efektów. To doskonała koncepcja sprawdzająca się podczas pozycjonowania, gdzie rezultaty są widoczne i policzalne. Zwykle Klient nie jest zobowiązany do uiszczania jakichkolwiek opłat wstępnych czy też dodatkowych kosztów. Należy jednak pamiętać, działania pozycjonujące zależne są również od pożądanych fraz kluczowych. Im są one bardziej popularne, tym koszt takich usług wzrasta. Dużym atutem takich umów jest również zachowanie gwarancji maksymalnej opłaty, na którą Klient godzi się przy ustalaniu wstępnych warunków. Rozliczenie na podstawie efektów to pomysł innowacyjny, coraz częściej wprowadzany w agencjach marketingowych i kreatywnych.

Wśród potencjalnych odbiorców usług reklamowych znajdują się jednak i tradycjonaliści, popierający starsze i, w ich rozumowaniu, bardziej bezpieczne formy rozliczeń. Należą do nich opłaty abonamentowe, gwarantujące stałe koszty i możliwości swobodnego obliczania zwrotu z inwestycji. Co więcej, model takich rozliczeń jest komfortowy dla obu stron, bowiem pozwala na ustalanie strategii i działań marketingowych w oparciu o konkretnych, nieprzekraczalny budżet. Najczęściej umowa tego rodzaju zawierana jest na czas nieokreślony, co umożliwia zachowanie pełnej swobody i koncentracji na systematycznym docieraniu do założonych celów.

Warszawa nie jest więc najdroższym miastem w zakresie usług internetowych, gdyż na jej rynku znajdują się zarówno droższe, jak i tańsze agencje. Ich wybór musi być jednak podyktowany specyfiką danej branży, ofertą firmy czy oczekiwaniami Klienta. Strony internetowe to dla wielu, początek „góry lodowej”… Prowadzenie e-biznesu nie należy bowiem do prostych czynności, tym bardziej przy tak zaawansowanych technologiach i nieustająco pojawiającej się konkurencji.

E-commerce koniecznością, podobnie jak wysoka pozycja w wyszukiwarkach!

Eksperci od e-commerce zgodnie potwierdzają, iż rynek tej dziedziny nieustannie wzrasta, w związku z czym rosną również wyzwania stawiane przed współczesnymi przedsiębiorcami. Konkurencja wymaga niejako usprawnienia marketingowych działań, jak i wysunięcia swojej witryny na możliwie najwyższą pozycję w popularnej wyszukiwarce. Statystyki nie kłamią – miesięczna liczba haseł wyszukiwanych na całym świecie przez internautów, wynosi blisko 100 miliardów – i stale wzrasta! Oczywistością jest więc fakt, że praca marketera szczególnie się komplikuje, gdyż coraz ciężej wyróżnić konkretne strony internetowe na tle pozostałych tysięcy. Tym bardziej, że transakcje internetowe, oparte są w dużej mierze na tych samych usługach i produktach.

Ostatnie badania potwierdzają, że 91% użytkowników Internetu kończy swoje poszukiwania na pierwszej stronie wyszukiwarki, co nie jest pozytywną wiadomością dla przedsiębiorców i właścicieli- zwłaszcza małych firm. Wypracowanie właściwej pozycji wiąże się z kosztami, doświadczeniem, śledzeniem rynków i podjęciem konkretnych działań. Stąd też istota pozycjonowania własnej witryny w przemyślany i mądry sposób. Rynek e-commerce, jak i cała sieć rządzi się własnymi prawami, do których po prostu trzeba się dostosować.

Jaki jest zatem klucz do sukcesu?

Spełnienie trzech warunków, niezależnie od profilu działalności własnej firmy. Strony internetowe powinny mieć zapewnioną właściwą treść, dostosowaną do odpowiedniego użytkownika , przy zachowaniu właściwego czasu. Mądre i przemyślane podejście zagwarantuje zyskanie stałych Klientów, co w konsekwencji zaprowadzi do zwiększenia zysków. Warszawa, Kraków czy też Gdańsk – miejsce nie ma znaczenia. Dzięki ogólnodostępności Internetu potencjalny odbiorca może pojawić się wszędzie. Warto więc zadbać o właściwą strategię marketingową, wypromowanie własnej marki, aby biznes (także ten internetowy) przynosił satysfakcję i pełne zadowolenie.

Wzrost popularności usług e-commerce. Trend, czy recepta na sukces?
Ocena: 4.7 (93.33%) 6

Joanna Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Moją ogromną pasją jest SEO.

Powiązane artykuły

1 Comment
  • Bestcustomessay

    Może i racja, dziękuję!

    Kwiecień 27, 2018 Odpowiedz

Leave a Comment