Tworzenie stron internetowych. Co jeszcze musisz wiedzieć?

Warszawa strony internetowe

Budowa strony internetowej jest dość sporą inwestycją, o ile oczywiście człowiek decyduje się na pomoc profesjonalisty. Strony internetowe często są droższe niż w mniejszych miejscowościach. W końcu w Warszawie zatrudnienie fachowca wiąże się w większym kosztem dla właścicieli agencji. Przed wyborem konkretnej osoby czy firmy, warto jednak poznać pewne szczegóły i niuanse, mogące wpłynąć na ocenę całego projektu oraz jego sukces w przyszłości. Poza klasycznymi celami, jak określenie odbiorcy czy całokształtu wizualnego, dobrze jest poznać „zaplecze” tworzące efekt końcowy, a co za tym idzie, również osoby odpowiedzialne za poszczególne działania.

Podział ról przy projektowaniu stron www

Mogłoby się wydawać, że projektowanie witryny internetowej jest banalnie proste i właściwie nie wymaga żadnych, specjalnych umiejętności. Ot, znajomość języka programowania, dobry pomysł, odrobina czasu i… to wszystko.

Stąd też bardzo często pojawia się zdziwienie, gdy potencjalny Klient dowiaduje się o czasie wykonania takiej usługi, bądź z każdym etapem prac, zostanie odesłany do innej osoby. Choć każdy projekt jest inny, poniżej zaprezentowane zostają osoby, mające zwykle wpływ na całokształt.

Manager projektu

Osoba decyzyjna, można by rzecz wręcz niezastąpiona przy tworzeniu stron internetowych. Bezpośrednio odpowiedzialna przed Klientem. Zwykle, jej wiedza o zarządzaniu projektami jest bardzo duża, podobnie jak doświadczenie, co bezpośrednio przekłada się na wszelkiego rodzaju decyzje czy zalecenia.

Organizuje pracę, sprawdza efekty i prezentuje je przed Zleceniodawcą. Dobry Project Manager zadba o dostarczenie Klientowi gotowej strony internetowej zgodnej z jego potrzebami.

Content designer

Zwykle pojawia się przy tworzeniu większych projektów stron. Stanowi osobę odpowiedzialną bezpośrednio za planowanie i całą organizację struktury i priorytetów na stronie, na każdym etapie prac. W Warszawie stanowisko to jest często spotykane. W mniejszych firmach jednak często pomijane a odpowiedzialność jest rozłożona na innych członków zespołu.

Content creator

Człowiek odpowiedzialny za tworzone i zamieszczane treści. Niekiedy osoba samodzielna, w sytuacjach dużych witryn o ogromnej ilości pojawiających się treści ktoś, kto rozdziela pracę pomiędzy copywriterów.

Copywriter / edytor

Istotny człowiek, od którego umiejętności i doświadczenia, zależy niekiedy powodzenie całej witryny. Osoba przygotowująca konkretne treści, dopasowane nie tylko pod względem optymalizacji SEO, ale również konkretnego odbiorcę.

Kreuje rozwiązania mające przyciągnąć i zaktywizować użytkowników sieci. Zatrudnienie bądź obecność profesjonalisty oszczędzają czas managera projektu, zwiększając atrakcyjność danej witryny.

Projektant stron www

Funkcja doskonale znana. Osoba, tworząca całą wizualizację strony internetowej. Dokładnie planuje, kreuje poszczególne interfejsy użytkownika, umieszcza teksty, jak i zdjęcia czy animacje w witrynie. Jest kluczowa do realizacji każdego projektu.

Front end developer

Stosunkowo nowa funkcja, pojawiająca się wśród webmasterów. Front end developerem jest osoba, która jak sama nazwa wskazuje, jest odpowiedzialna za wszystko, co dzieje się „z przodu” strony www.

Wykorzystuje języki informatyczne tworząc właściwe kody, pozwalające na dopasowanie witryny do różnych urządzeń, jak i przeglądarek internetowych. Zajmuje się także całym layoutem (wyglądem), dopasowując projekt do wytycznych projektanta strony.

Web/CMS developer

Każda nowoczesna strona internetowa oparta jest na systemie zarządzania treścią, zwanym CMSem. WEB developer, nazywany również back end developerem jest osobą, odpowiedzialną za wdrożenie konkretnego oprogramowania, który ma zapewnić techniczną funkcjonalność witryny. Ponadto osoba na tym stanowisku sprawuje nadzór nad serwerowym zapleczem, dbając jednocześnie o bezpieczeństwo całości.

W Warszawie Web Developerzy są poszukiwani i mogą liczyć na bardzo dobre wynagrodzenie.

Nie warto oszczędzać na tego rodzaju rozwiązaniach, bowiem obecnie to właśnie strony www stanowią najczęstszą wizytówkę firmy czy przedsiębiorstwa. Będąc właścicielem, warto orientować się w podstawowych jej elementach, chociażby dlatego, aby móc rzeczowo ocenić pracę wynajętych specjalistów. Należy również pamiętać, że każdy projekt jest inny, wymaga odmiennego czasu, zaangażowania czy obecności konkretnych osób.

Wiele funkcji można sprawować osobiście, jednak dobrze jest bazować na realnym doświadczeniu, potwierdzonym określonymi przykładami.

Choć strona to nie tylko tekst, co zostało już wspomniane w poprzednim przewodniku, to właśnie treści pisane mają dla niej (a więc i firmy) kluczowe znaczenie…

Kilka wytycznych dla jeszcze lepszej kreacji treści internetowych

Podstawą doskonałej komunikacji pomiędzy właścicielem a odbiorcą jest zrozumienie wzajemnych potrzeb. Oferując usługi bądź konkretne produkty na stronie www, należy wczuć się w Klienta, określić jego oczekiwania i sprawić, by każdorazowa wizyta na stronie internetowej była satysfakcjonująca i zachęcała do ponownych odwiedzin.

Jeśli nie ma możliwości zaprezentowania wszystkich walorów przedsiębiorstwa, dobrze jest przedstawić ogólne założenia, zostawiając szczegóły na dodatkowe pliki PDF czy też informacje umieszczone na kolejnych podstronach.

Na co zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu strony?

  • Podstawą jest stworzenie pewnego szkicu, który przeczytany kilkukrotnie, w odstępach czasowych zostanie zmodyfikowany do właściwej wersji.
  • Dobrze jest utrzymywać krótkie, proste zdania, zdecydowanie łatwiej docierające do odbiorcy niż wieloczasownikowe wypowiedzi.
  • Plusem jest również obecność list punktowych najistotniejszych informacji.

W przypadku braku zdecydowania, gotowy tekst można wysłać, w celu korekty, do edytora – profesjonalisty. Skąd pomysł na krótkie punkty? Internet to nie gazeta, niezależnie od wielkości ekranu smartfona czy monitora komputera, czytanie zbyt dużej ilości treści męczy wzrok. Ograniczenie rozbudowanych zdań do równoważników czy punktów, pozwala na uchwycenie istoty, przy zachowaniu maksymalnego komfortu odbiorcy.

Choć dla wielu osób to drobny szczegół, dbałość o niego może skutecznie zwiększyć popularność danej witryny.

KAŻDA WITRYNA INTERNETOWA POWINNA BYĆ ZORIENTOWANA NA KLIENTA! Większość z nich zostaje bowiem stworzona w celu poszerzenia odbiorców konkretnych usług czy towarów. Lepiej więc koncentrować uwagę odbiorców na czekających ich korzyściach, niż bezpośrednich usługach. Kompleksowe zaspokojenie potrzeb jest kluczem zwiększającym szanse sukcesu. Zamiast promocji wszystkich produktów, lepiej wskazać konkretne rozwiązania, przynoszące oczekiwane rezultaty.

Struktura stron www

Dla lepszego zrozumienia budowy i funkcjonowania witryn internetowych, należy również poznać ich poszczególne składowe.

Poniżej kilka istotnych struktur, niemalże obowiązkowych na każdej stronie www:

  1. Mapa strony
    Podstawowym, a jednocześnie niezwykle ważnym elementem, z punktu widzenia pozycjonowania strony, jest jej mapa (Site map). Najogólniej mówiąc jest to pewnego rodzaju sieć – struktura, wzajemnie ze sobą powiązania, umożliwiająca swobodne poruszanie się po stronie i przechodzenie z miejsca na miejsce, przy pomocy jednego kliknięcia myszy. To ona, dostarcza wyszukiwarkom, jak i użytkownikom linki, umożliwiające znalezienie się w kluczowych miejscach całej witryny. Co więcej, i warto o tym pamiętać już na wstępie, dla pozycjonowania danej witryny ważniejsze są linki tekstowe niż jakiekolwiek inne. Stąd też tak szczególna uwaga i zaangażowanie przy tworzeniu samej mapy.
  2. Definicja treści
    Definicja treści jest elementem ważnym, który warto dokładnie i szczegółowo określić już na etapie tworzenia strony internetowej. w przeciwnym razie, późniejsze określenie wybranych rozwiązań może przyprawić właściciela o ból głowy i liczne problemy.Jak najlepiej określić, co ma właściwie znaleźć się na stronie? Wbrew pozorom najłatwiejszą opcją jest skrupulatne przejrzenie funkcjonujących już witryn, pod względem ich schematu i tego, co zostało na nich umieszczone. Stworzenie właściwych notatek, z wyborem najlepszych rozwiązań może skutecznie przyczynić się do powodzenia i sukcesu całej witryny. o ile pewne jej elementy są proste do zdefiniowania ( jak np. dane kontaktowe, które niezależnie od wszystkie, znajdują się zawsze w tej samej formie), o tyle problematycznym może okazać się wybór pomiędzy wyglądem galerii czy też bloga. Warto więc zapoznać się ze zdaniem specjalistów, jak i poświęcić indywidualny czas, aby ostateczny wygląd strony odpowiadał wszystkim oczekiwaniom.
  3. Poszczególne typy treści
    Choć każdy projekt jest inny, a strony internetowe definitywnie różnią się od siebie, pewne ich składowe pozostają niezmienne.

Zaliczyć można do nich poszczególne typy treści, które zostały przykładowo wymienione poniżej.

  • Artykuły
  • Baner reklamowy
  • Blog ( z dostępnością komentowania albo i bez takiej opcji)
  • Forum użytkowników  Dokumenty do pobrania
  • Formularze wszelkiej maści ( np. formularz kontaktowy, czy ofertowy)
  • Oferta produktowa
  • Galeria obrazów
  • Rejestracja
  • Kanały RSS
  • Recenzje
  • Szukaj
  • Kontakt i informacje o pracownikach
  • Możliwość udostępniania treści poprzez kanały społecznościowe (jak np. Facebook czy Twitter)

Mapowanie treści

Bardziej rozbudowane witryny posiadają zwykle treści, które w jakiś sposób powiązane są ze sobą wzajemnie. To kluczowe rozwiązanie, pozwalające na udostępnianie wybranych artykułów docelowej grupie odbiorców. Np. w przypadku strony popularnych restauracji w Warszawie, do potencjalnych odbiorców można zaliczyć nie tylko głodnych Klientów, ale również zawodowych kucharzy czy też dostawców.

Aby witryna online mogła być funkcjonalna, pewne jej treści powinny być wyświetlane w pierwszej kolejności właśnie dla poszczególnych, wyżej wymienionych grup. Pozwala to na zachowanie ładu, jak i umożliwia szybsze poruszanie się po stronie, co wpływa na zwiększenie jej atrakcyjności i popularności.

Nawigacja na stronie www

Jest kolejnym, niezbędnym elementem, bez którego żaden użytkownik nie będzie chciał pozostać dłużej na stronie. Należy bowiem do części określających funkcjonowanie i poruszanie się odwiedzających po witrynie. To z jej pomocą, w jednej chwili można odszukać interesujące treści. Ważne więc, by była właściwie zaprojektowana.

Co więc zrobić, aby kreowana strona internetowa była praktyczna również w użytkowaniu przez urządzenia mobilne? Pozostawienie bez zmian koncepcji doprowadzi do braku praktyczności, jak i niezadowolenia użytkowników.

Odnośniki będą bowiem tak małe, że trafienie palcem na ekranie w smartfonie, może graniczyć z cudem. Stąd też najlepiej będzie wykorzystać punkt przerwania, a więc moment, w którym odbiorca korzysta z wersji mobilnej. Wówczas witryna powinna zmienić układ poziomy nawigacji w pionowy, co pozwoli na wygodne korzystanie z jej możliwości.

Dlaczego wszystko wymienione powyżej jest tak istotne przy kreacji strony www?

Jeszcze kilka lat temu, projektanci stron www koncentrowali się na budowie struktur, dedykowanych wyłącznie komputerom stacjonarnym i laptopom. Obecnie jednak, popyt i wykorzystanie urządzeń mobilnych sprawiły, że kreacja witryny musi odpowiadać także strukturze, odpowiedniej do urządzeń przenośnych.

Dlatego właśnie, kluczowe jest zaznajomienie się ze wszystkimi składowymi nowoczesnych stron internetowych. Ich obecność jest obowiązkowa dla powodzenia całego projektu.

Responsywne, nowoczesne podejście sprawia, że projektanci z Warszawy i całej Polski oraz odbiorcy wymagają czegoś więcej. w przeszłości konstruktorzy stron wykorzystywali konkretny rozmiar czcionek, dla zapewnienia właściwego układu całej strony.

Współcześnie jednak stosowane są rozwiązania, dopasowywane bezpośrednio do dostępnego obszaru ekranu. Dzięki takiej opcji, sam tekst może się zmniejszać bądź powiększać, w zależności od potrzeb czy oczekiwań.

Gwarantuje to zachowanie maksymalnej przejrzystości i czytelności całej witryny, a więc pozwala na utrzymanie stałego grona odbiorców. Coś, co niedawno dało się zamknąć w pewnego rodzaju „ramy”, obecnie ewoluuje sprawiając, że budowa witryny internetowej nie jest już tak banalnie prosta.

Jeśli więc nie posiadasz właściwego doświadczenia, poszukaj profesjonalisty w Warszawie lub w innych miejscowościach, który stworzy Ci stronę na miarę XXI wieku i nieustannego wzrostu konkurencji w każdej branży.

Tworzenie stron internetowych. Co jeszcze musisz wiedzieć?
Ocena: 5 (100%) 7

Joanna Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Moją ogromną pasją jest SEO.

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment