Trendy w typografii stron internetowych i najnowsze rozwiązania

typografia www

Nie stanowi nic odkrywczego stwierdzenie, że typografia jest potężną bronią w rękach projektantów stron internetowych, jak i przeciętnych biznesmenów, zdających sobie sprawę, iż internetowa witryna musi być dopracowana w najmniejszym szczególe. Czcionki – ich wygląd, kształt czy kolor, mocno oddziałują na odbiorców, wywołując w nich różnorodne odczucia i emocje. Nawet przeciętnie wyglądający projekt, zyskuje na wartości, gdy właściwie zostanie dobrana czcionka. Niestety, podobnie jak wszystkie inne elementy projektowania, również typografia ma zmienne trendy. Podobnie, jak w modzie odzieżowej, tak i tu, pewne rozwiązania pojawiają się i znikają, zastępowane innymi. Niezależnie od tego, czy jesteś profesjonalistą, amatorem czy przedsiębiorcą musisz pamiętać, aby Twoja strona www zawierała była zgodna z trendami. Poniżej zaprezentowana została lista najbardziej pożądanych czcionek na strony w tym roku. Sprawdź, która z nich uatrakcyjni Twoją witrynę internetową!

Postaw na geometrię!

Czcionki geometryczne na stronach www zyskują na popularności już od zeszłego roku. To bardzo charakterystyczne, a jednocześnie niezwykle eleganckie koncepcje, doskonale sprawdzające się głównie w projektach związanych z inżynierią, nauką czy techniką. To przede wszystkim nowoczesne połączenie idealnie prostych linii z fantastycznie równymi okręgami. Czcionka tego rodzaju jest minimalistyczna, ozdabia więc często także pomysły futurystyczne. Obecny rok umożliwi pokazanie jej piękna szerszej grupie odbiorców. Rozwiązania, o których mowa coraz częściej pojawią się zatem na wizytówkach, w logo czy innych elementach brandingu.

Czcionki odręcznie pisane

Kolejny trend, który pojawia się i znika. Rok 2018 obfituje w koncepcje oryginalne i unikalne, dlatego też czcionki tego rodzaju z pewnością w nim zawitają. Współcześnie to nie tylko krzywe linie, ale i ślady maźnięcia pędzlem, wyróżniające się rozwarstwieniem, większą finezją i niecodziennym podkreśleniem całego projektu. Najczęściej koncepcja odręcznego pisma pojawia się na plakatach, ulotkach, czy książkach, umożliwiając wyraźne odróżnienie się na tle konkurencji. Właściwie dobrana czcionka z pewnością zachwyci i przyciągnie wzrok odbiorcy. Nowoczesne formy zaproszeń czy logotypów zyskają na wartości, tym bardziej, iż ilość koncepcji tego rodzaju wciąż rozrasta się w szybkim tempie.

Niezmiennie popularne akwarele

czcionki na witryny www

Od kilku lat można dostrzec popularność akwareli. Stylu niezwykle subtelnego, zaliczanego bardziej do propozycji kobiecych, delikatnych w swej formie i przekazie. Jego wygląd przypomina pociągnięcia pędzlem w barwach stonowanych, lekko przydymionych. Czcionka tego rodzaju sprawdza się głównie w projektach kobiecych bądź dedykowanych dla nich. Pomysł doskonale sprawdzi się zarówno na wizytówkach, jak i rozbudowanych stronach internetowych.

Finezyjne czcionki dekoracyjne

Dekoracyjne typografia

Zarówno czcionki dekoracyjne, jak i te tzw. skryptowe są projektowane w sposób odmienny, aby pokazać ich unikalny i ważny charakter. Niektóre z nich naśladują styl ręczny, szorstki i z lekka niedbały. Inne, z kolei nawiązują do wiecznie młodego vintage. Niezależnie od wyboru, należy pamiętać, iż koncepcje tego rodzaju doskonale sprawdzają się w przypadku stron internetowych i logo, chociażby ze względu na swoją przejrzystość i łatwość odczytu. Pomysły typu vintage są niezwykle popularne w dużych firmach i przedsiębiorstwach, gdzie połączenie współczesności z indywidualnym charakterem ma kluczowe znaczenie. Dobrym przykładem jest tu niezwykle oryginalny styl marki CRMBS.

„Stara, dobra Helvetica”

Trendy w typografii. Wiecznie modna Helvetica

W 1957 roku Max Miedinger i Eduard Hoffmann zaprojektowali czcionkę ponadczasową, która jak się później okazało, została wykorzystana w licznych projektach miliardy razy. Helvetica, bo o niej mowa, to klasyczny krój pisma, najprawdopodobniej nigdy nie wychodzący z mody. Debata nad jego istnieniem toczy się od wielu lat, gdyż nie tylko projektanci zastanawiają się, czy ludzie tak bardzo przywykli do prostych form, czy też wypadałoby stworzyć koncepcje podobną, nawiązującą jedynie do tradycji Helvetici. Niezależnie od zdań jedno jest pewne – czcionka wspomniana powyżej z całą pewnością nadal będzie stanowić element obowiązkowy w narzędniku każdego projektanta.

Kreatywna i mocno eksperymentalna typografia

Niektóre ze stosowanych we współczesnym świecie czcionki są specyficzne, gdyż nadają się wyłącznie do konkretnych celów. w zbyt długim akapicie wyglądają bowiem niechlujnie i mało czytelnie, co diametralnie zmienia się podczas ich wykorzystania w formie czcionek ekranowych. Dlatego też rozwiązania tego rodzaju sprawdzają się w pomysłach reklamowych, gdzie podstawą jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego odbiorcy. Czcionki te są specjalnie wymyślane i kreowane dla konkretnego i mocno indywidualnego projektu.

Nie bez powodu – ich charakter i sam wygląd nawiązują do marki bądź określonych usług czy produktów i tylko z nimi, mają być kojarzone.

Responsywne podejście do typografii

Wiele spośród obecnych na rynku typografii, dedykowanych jest bezpośrednio do druku. Tymczasem to właśnie sfera cyfrowa nagminnie się rozrasta, tworząc coraz to nowsze obszary – także w konkurencji. Tu innowacja i oryginalność mają kluczowe znaczenie. Nie można bowiem zaprzeczyć, iż to właśnie typografia wpływa bezpośrednio na odczucia i odbiór potencjalnego Klienta. w ciągu zaledwie kilku lat, narzędzia dla programistów zdecydowanie eksplodowały nowościami, nie ma więc czemu się dziwić, że pojawiły się koncepcje mocno responsywne. Czcionki tego rodzaju doskonale sprawdzają się na cyfrowych nośnikach, dając maksymalny komfort konsumentowi. To one ostatecznie przekonują do pozostania na konkretnej stronie. Ich obecność wydaje się zatem koniecznością.

Gusta pokolenia millenialnego

Stylistyka połowy wieku jest obecnie mocno popularna. Jak mówi teoria, to właśnie pokolenie millenialne odrzuca wzorce stawiane przez rodziców na rzecz pomysłów dziadków. Większość z takich wzorców wygląda, jakby zostało wyrwanych z okresu tuż po II wojnie światowej. Czcionki, o których mowa są mocno indywidualne, pasują zarówno do formy reklamowej jak i tradycyjnej witryny internetowej. Ich prostota pozwala na zachowanie maksymalnej czytelności.

Piękno i elegancja w jednym

Nadchodzący rok z pewnością zwróci uwagę także na klasyczną elegancję, a więc czcionki ozdobne serif. Współcześni projektanci doceniają ozdobne, malownicze linie, kojarzone głównie z luksusem i tzw. „wyższą półką”. Rozwiązanie tego rodzaju powróciło z lat 50. i 60., kiedy charakteryzowało się największą popularnością. Dziś czcionka omawiana powyżej zarezerwowana jest niemalże dla koncepcji bardzo luksusowych, związanych z czymś wyjątkowym. Wobec nadchodzących trendów, można śmiało stwierdzić, iż świat czcionek rozwija się w zastraszającym tempie. Współcześni projektanci skutecznie przesuwają granice, tworząc koncepcje fantastyczne, niemalże zaliczane do prawdziwych dzieł sztuki. Co więcej, pomysły dopasowują się do codziennych, zmiennych technologii, przez co człowiek zyskuje oryginalne, cyfrowe formy, przyciągające wzrok. z pewnością pod koniec roku ich wybór powiększy się o kolejnych kilka, fenomenalnych projektów, obok których nie będzie można przejść obojętnie.

Trendy w typografii stron internetowych i najnowsze rozwiązania
Ocena: 5 (100%) 6

Aleksandra Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Miałam przyjemność pracować dla takich firm jak Jatomi Fitness, Onet (praca z redakcją Newseek Polska) czy Allegro. Zachęcam do odwiedzenia mojego profilu w serwisie Linkedin: https://www.linkedin.com/in/aleksandranowicka/

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment