SEO

Dobre SEO w 2018 roku

Seo w obecnych czasach to zupełnie inny obszar niż dawniej. Przy tworzeniu strategii SEO dla stron internetowych skupiamy się w głównej mierze na tym aby dostarczać użytkownikom wyszukiwarek jak najtrafniejsze wyniki i spełnić ich oczekiwania. Dlatego kluczowym elementem odpowiedniego seo jest optymalizacja witryny zgodna z wytycznymi dla webmasterów.

Dbamy o to aby architektura informacji na stronie sprawiała, że crawlowanie witryny klientów odbywało się sprawnie i następowała szybka i sprawna indeksacja wyników.

 

Google analytics dane

Bardzo dogłębnie sprawdzamy dane w Google Analytics o zachowaniu użytkowników i czasie spędzonym na stronie. Sprawdzamy, w którym momencie użytkownik opuszcza stronę www i analizujemy dlaczego tak jest. Bardzo istotnym wskaźnikiem w seo jest współczynnik odrzuceń. Jest on bowiem jasną wskazówką dla Google, że użytkownik nie odnalazł na stronie tego czego szukał.

Mobile First Indexing

Od dawna strony mobilne miały bardzo duże znaczenie w kontekście SEO. Jednak teraz dopiero staje się absolutnym wymogiem, bowiem wprowadzono Mobile First Indexing. Co to oznacza? Strona mobilna będzie najważniejszą wersją dla każdego serwisu. To jak prezentuje się strona w wersji mobilnej będzie miało odzwierciedlenie w wynikach dla wersji desktopowej. Strona mobilna musi posiadać podobną architekturę jak wersja desktop. Często jest to dużym wyzwaniem.

Treści na stronie www

Czynnikiem bardzo istotnym z punktu widzenia seo, jest odpowiedni i wartościowy content na stronie internetowej. Trzeba unikać takich praktyk jak keyword stuffing, czyli nienaturalnego zapełniania treści słowami kluczowymi, na których nam zależy. Tego typu treści nie niosą za sobą żadnych wartości dla użytkowników, co zwiększa bounce rate (współczynnik odrzuceń), tym samym sprawiając, że nasza strona www nie osiągnie zadowalających nas pozycji.

Treści na stronie muszą być unikalne. Nie wolno kopiować tekstów z innych stron, ponieważ tworzymy w ten sposób duplicate content. Jeśli musimy skopiować treści należy pamiętać o tym aby ustawić link kanoniczny.

Teksty muszą być odpowiednio sformatowane, aby były czytelne. Trzeba pamiętać o o odpowiedniej hierarchii treści, dlatego stosujmy leady, nagłówki h2, h3, h4, wypunktowania i pogrubienia.

Wyniki w wyszukiwarce internetowej – weźmy tu za przykład najpopularniejszą z nich – Google są efektem mniej lub bardziej skomplikowanych algorytmów oraz działania “silnika wyszukiwarki” (search engine). Dostosowanie strony internetowej  dla firmy tak aby pojawiała się najwyżej w wynikach wyszukiwarki to trudny proces.

Promowanie strony internetowej to permanentny proces polegający na dostosowaniu profesjonalnej strony internetowej do silników wyszukiwarek, tak żeby osiągała ona wysokie wyniki w wyszukiwaniach. Trzeba pamiętać aby tworzyć właśnie profesjonalne strony internetowe dla firmy, inaczej reklama strony www nie ma sensu.

Jak promować strony?

Proces ten polega między innymi, co zostało powiedziane wyżej czyli na generowaniu treści (content), która jest bogata w informacje ciekawe dla użytkownika strony www. Procesem podobnym jest optymalizacja strony internetowej. Pojęcia te są bardzo często używane zamiennie, ale w praktyce nie oznaczają tego samego. Optymalizacja strony internetowej nastawiona jest na jej działanie, strukturę, optymalizację obraz oraz wrażenie jakie wywołuje na użytkowniku. Profesjonalne strony internetowe powinny być funkcjonalne, estetyczne, przejrzyste – mają wywoływać takie wrażenie, które sprawi, że internauta zapragnie powrócić na te strony internetowe, bo są dla niego wartościowe.

profesjonalne-strony-internetoweReklamowanie strony www można prowadzić samemu zdając się na własną intuicję, korzystanie ze statystyk dostępnych w internecie i badania. Gdy jednak nie bardzo wiemy co, gdzie i jak warto skorzystać z pomocy specjalistów – firm, które specjalizują się w takich działaniach. Należy jednak pamiętać, że nie może to być działanie jednorazowe i niestety najczęściej nie jest tanie. Pomimo ceny, którą musimy ponieść, najczęściej osiągamy zyski, które powinny być długofalowe. Należy być ostrożnym, gdy ktoś proponuje wypromowanie strony www na pierwszym miejscu w najpopularniejszych wyszukiwarkach za bardzo niskie ceny. Z reguły jest to działanie nieskuteczne. Dodatkowo musimy być czujni gdy firma daje gwarancję osiągnięcia wysokich wyników w krótkim czasie. Niestety obecnie nie da się tego zagwarantować działając zgodnie z wytycznymi. Owszem, są firmy, które bardzo szybko potrafią osiągnąć wyniki, jednak najczęściej te efekty utrzymują się krótko i skutkują karami nałożonymi przez Google.

Komu potrzebne jest promowanie własnej, profesjonalnej strony www? Odpowiedź jest prosta – każdemu, kto chce by jego witryny zostały zauważone przed odbiorców. Nie tylko sklepy internetowe, którym dobrze wypromowana i profesjonalna strona internetowa dla firmy zapewnia zyski. Jeśli nawet prowadzimy własnego bloga i chcemy aby ktoś go czytał to należy zapoznać się z wiedzą dotyczącą seo. Dostępne są liczne portale, głównie zagraniczne, gdzie znajdziemy mnóstwo bieżących informacji ze świata wyszukiwarek. Możemy śmiało polecić searchengineland.com, moz.com/blog oraz searchenginewatch.com. Znajdziecie tu całą masę nowinek ze świata seo i ogrom niezbędnych informacji. Jeśli prowadzisz hobbystycznego bloga i nie chcesz wydawać pieniędzy na SEO to są to dla Ciebie lektury obowiązkowe.

Wybór fraz kluczowych

Nieważne czy chcesz robić SEO sam dla swojej strony www czy zlecić to firmie, powinieneś umieć wybrać odpowiednie frazy kluczowe dla Twojej witryny.

Na rynku dostępnych jest bardzo wiele narzędzi, które proces wyboru fraz do ułatwiają. Podstawowym narzędziem darmowym jest popularny keyword planner od Google. Dzięki niemu możesz odnaleźć frazy pasujące do Twojej branży oraz sprawdzić ilość wyszukiwań danego słowa kluczowego.

Kolejnym narzędziem, z którego korzystamy przy tworzeniu strategii dla stron www jest Google trends. Tu nie tylko sprawdzisz największe trendy ale także frazy evergreenowe i będziesz wiedział jakie jest zainteresowanie daną tematyką w ujęciu czasowym. Jest to bardzo przydatne narzędzie głównie dla portali newswowych, ale sklepy internetowe także mogą z niego korzystać.

 

Senuto Polskie narzędzie seo

 

Idąc dalej mamy ogrom świetnych płatnych narzędzi. Na co dzień korzystamy z polskiego tworu – Senuto. W doskonały sposób pokazuje na co rankuje konkurencja. Możemy także sprawdzić nasze pozycje i mieć informację, które frazy dla nas możliwe d0 osiągnięcia. Senuto jest stale rozbudowywane i tworzą na prawdę świetne rozwiązania.

 

Ahrefs do sprawdzania backlinków

 

Do sprawdzenia linków przychodzącej do Twojej witryny doskonałym narzędziem jest Ahrefs. Nie jest to tanie narzędzie, ale dzięki sprawdzisz nie tylko profil swoich linków, ale także linki konkurencji. Dzięki temu możesz starać się o pozyskanie odnośników z witryn, z których Twoi konkurenci mają swoje.

Do sprawdzania pozycji rekomendujemy kilka narzędzi. Obecnie z naszych obserwacji bardzo dobrze sprawdza się Search Console od Google. Aby korzystać z tej usługi musisz ją prawidłowo skonfigurować co nie jest trudne. Polecanymi narzędziami jest także dawne Positionly, obecnie Unamo SEO. W bardzo klarowny sposób prezentuje wyniki w wyszukiwarkach a do tego, możesz wybrać dostosowany do Twoich potrzeb. Z tańszych narzędzi mamy Web Pozycję, której interfejs jest nieco mniej przejrzysty, ale wyniki pokazuje w bardzo dobry sposób.

Do analizy ruchu na stronie polecamy przede wszystkim Google Analytics. Aby zgłębić to narzędzie warto przejść kurs Analyticsa, który można zakończyć testem i otrzymać certyfikat.

Z narzędzi płatnych bardzo dobrze sprawdza się Similar Web, gdzie możemy sprawdzić także dane konkurentów.

Jak tworzyć dobre treści na stronie?

Wiele osób zadaje sobie pytanie czy lepiej jest napisać jednego obszernego posta czy może kilka, które poruszają tą samą tematykę. Uważamy stanowczo, że lepszym rozwiązaniem jest jeden obszerny post. Owszem przy kilku wpisach mamy możliwość działania z linkami wewnętrznymi, ale możemy mieć sytuację kanibalizacji słów kluczowych. Dodatkowo przy obszernych postach najczęściej jest niższy bounce rate czyli współczynnik odrzuceń. Użytkownicy chętniej scrollują stronę aby otrzymać interesujące ich informacje. Bardzo rzadko “przeklikują” stronę. Najczęściej zwyczajnie ją opuszczają.

Przy tworzeniu treści na stronie internetowej zadbajmy o czytelność. W jaki sposób to zrobić? Napisz odpowiedni wstęp, który określa czym jest artykuł i czego z niego dowie się użytkownik. Kolejnym elementem są nagłówki. Stosuj nagłówki h2 i h3 aby artykuł posiadał odpowiednią strukturę, a w nagłówkach używaj słów kluczowych.

Odpowiadaj na pytania użytkowników, poczuj się w ich skórze. Nie myśl jedynie o robotach wyszukiwarek. Dzięki temu uzyskasz udostępnienia, polecenia. Twój wpis w końcu zacznie żyć co jest bardzo dużym wskaźnikiem rankingowym. Daj ludziom odpowiedzi na ich pytania, ale staraj się nie powielać tego co w łatwy sposób znajdą w internecie. Nie próbuj konkurować z największymi graczami, bo zwyczajnie, gdy nie masz na to odpowiedniego budżetu to Twoje szanse są znikome.

Pozyskiwanie linków do witryny

Jest to temat dość kontrowersyjny ponieważ według wytycznych dla webmasterów linki powinny pojawiać się w sposób naturalny. Zapomnij o dawnych metodach na wysokie pozycje w Google. One już nie działają a jedynie przynoszą szkody. Skup się głównie na treściach a jeśli faktycznie treść będzie dobra to linki same się pojawią. Jeśli mimo to chcesz robić tzw. link building dbaj o zróżnicowanie. Dywersyfikuj źródła swoich linków. Możesz linkować z portali, blogów, for internetowych. Nie lekceważ linków nofollow. One także są wartościowe. Nie linkuj jedynie exact matchami. Co to jest? Linki exact match to anchory odpowiadające dokładnie wybranym przez Ciebie frazom kluczowym. Wygląda to bardzo nienaturalnie gdy 100% linków to linki exact match. Ludzie tak nie linkują. Zazwyczaj wklejają czysty url lub używają jako anchor’a słów typu: tuta, link, znajdziesz na tej stronie.

Nie wiesz jak znaleźć odpowiednie miejsca do linkowania? W tym przypadku doskonale sprawdzę się opisane powyżej narzędzie Ahrefs. Jednak nie zawsze do końca pokazuje ono poprawne dane, dlatego należy pomyśleć zanim na ślepo pozyskasz linka z jakiegoś starego forum czy bloga. Czasem domain rating jest wysoki danego forum. Na własnym doświadczeniu przekonaliśmy się, że zdarzają się dane nieaktualne.