Seo dla sklepów internetowych (praktyczne porady)

Seo sklepów internetowych

Nie ma co ukrywać, że najlepszym źródłem ruchu w sklepach internetowych jest właśnie ruch z wyszukiwarek. Jest to przede wszystkim źródło, które najlepiej konwertuje, czyli przyczynia się do wzrostu sprzedaży. Dodatkowo inwestując w SEO w sklepie internetowym zauważyć można, że jest najtańszą opcją, nawet jeśli początkowo nakład finansowy wydaje się być spory. Dlaczego tak się dzieje? Jeśli posiadamy dobrze zoptymalizowany sklep internetowy to na dłuższą metę nie musimy inwestować w kosztowne formy reklamy a klienci pojawiają się sami.

Pamiętam czasy gdy aby osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce wystarczyło postawić sklep internetowy i dodać dużą ilość linków z różnego rodzaju witryn, często były to strony www bardzo słabej jakości. Takie działania przynosiły efekty bardzo szybko i były one stabilne. Od lat sytuacja zmienia się całkowicie i obecnie trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do kwestii optymalizacji strony internetowej czy sklepu internetowego.

Przy nieodpowiednich i nieprzemyślanych działaniach możemy spodziewać się sporych konsekwencji w przypadku filtru algorytmicznego czy bana ze strony Google. Na szczęście ludzie są coraz bardziej świadomi zmian jakie miały miejsce na przestrzeni lat i podchodzą do kwestii seo bardziej rozważnie, ponieważ żaden przedsiębiorca nie chciałby sytuacji, w której poświęca swój czas oraz pieniądze na prace nad stroną internetową lub sklepem a po jakimś czasie okazuje się, że wszystko musi robić od nowa.

Możesz także pokusić się o samodzielne wypozycjonowanie swojego sklepu internetowego, jednak musisz liczyć się z dużym nakładem czasu i wykazać sporą dozą cierpliwości. Na efekty trzeba czasem czekać miesiącami. Jeśli zależy Ci na szybkim efekcie i generowaniu sprzedaży skorzystaj z Google Adwords lub innych form reklamy w modelu PPC (opłata za kliknięcie). Możesz te działania robić równocześnie z SEO.

Pamiętaj, że z każdym miesiącem konkurencja rośnie, dlatego nie zwlekaj z pozycjonowaniem sklepu internetowego i zacznij już dziś.

Od czego należy zacząć?

Research

Zanim rozpoczniesz przygotowanie swojej strategii musisz zrobić rozpoznanie rynku. Warto zapoznać się z wynikami konkurencji. Przy użyciu odpowiednich narzędzi możemy sprawdzić na jakie słowa rankuje konkurencja oraz jaki jest search volume danych słów kluczowych. Na tych słowach, które mają najwyższy search volume warto się skupić, ale nie jest to regułą. Czasem wybrane słowo kluczowe jest bardzo często wyszukiwane, ale nie generuje sprzedaży.

Analiza konkurencji

Sprawdź skąd Twoi konkurenci mają linki do swoich witryn internetowych. Możesz do tego celu skorzystać z narzędzi takich jak Ahrefs czy Majestic Seo.

Przemyśl dokładnie czy masz szanse aby przebić wielkich graczy na rynku? Czy chcesz konkurować z takim markami jak Zalando czy Komputronik? Oczywiście możesz spróbować, ale pamiętaj, że tak duże sklepy internetowe posiadają bardzo duże budżety na marketing, więc jeśli nie dysponujesz takimi sumami możesz pokusić się o ugryzienie jedynie kawałka tortu. Oczywiście jest to jakaś opcja, możesz zatem postarać wybić się na konkretne produkty z danej kategorii aby następnie poszerzać asortyment swojego sklepu internetowego.

Google Analytics i Search Console

Zanim rozpoczniemy działania należy zaimplementować Google Analytics oraz Search Console (dawniej Narzędzia dla Webmasterów). Dzięki Google Analytics będziesz mógł analizować ruch na Twojej witrynie i sprawdzać z jakich źródeł masz wejścia na stronę. Oczywiście Google Analytics ma znacznie więcej możliwości ale o tym wspomnimy w innym artykule.

Search Console jest dobrym narzędziem do analizy widoczności witryny a także linków przychodzących. Dodatkowo będziesz mieć informacje o wszelkich błędach znalezionych na Twojej stronie lub przekierowaniach.

Certyfikat SSL

W przypadku sklepów internetowych rekomenduję zawsze zakup certyfikatu SSL już przed rozpoczęciem prac nad stroną aby później nie tracić w wynikach wyszukiwania.

Zaimplementuj certyfikat SSL na całym sklepie internetowym, nie tylko na stronach gdzie są dostępne formularze. Od jakiegoś czasu jest to ważny element w optymalizacji witryn.

Koszt certyfikatu SSL to ok 100-200 zł a jego implementacja w sklepie internetowym nie powinna być dużym problemem. Wszystko zależy od tego na jakiej platformie cms postawiony jest sklep internetowy. Przykładowo dla WordPressa jest dostępna wtyczka, która sprawia, że można certyfikat SSL uruchomić na stronie w przeciągu kilku minut.

Zapomnij o importach

Podstawowa bolączka sklepów internetowych z dużą ilością produktów to właśnie import towarów z hurtowni. Kusząca jest wizja zaimportowania tysięcy produktów jednym kliknięciem, szczególnie gdy wyobrażamy sobie jak własnoręcznie dodajemy każdy produkt z osobna.

W przypadku takich importów pojawia się podstawowy problem, mianowicie brak unikalnych treści. Wszystkie produkty, które zaimportujesz będą mieć takie same opisy jak setki innych sklepów internetowych. Wiąże się to z tym, że podniesienie pozycji Twojego sklepu będzie graniczyło z cudem.

Niestety nie ma recepty na ten problem. Jedynym rozwiązaniem jest pisanie unikalnych opisów samemu lub zlecenie tego copywriterowi. Koszt opisów jest bardzo różny. Zaczyna się od 5 zł za tysiąc znaków.

Mapa strony w formacie XML

Aby przyspieszyć indeksowanie witryny i jej podstron należy wygenerować mapę witryny a następnie przesłać ją poprzez Search Console w zakładce Indeksowanie – Mapy Witryn.

 

Indeksowanie mapy witryny

 

Stosowanie mapy witryny jest na tyle powszechne, że bez względu jakim systemem cms do sklepu internetowego dysponujesz, nie powinno być problemu z szybkim wygenerowaniem takowej.

Treści w sklepie internetowym

Przede wszystkim podstawową kwestią jest posiadanie w sklepie unikalnych opisów produktów. Aby jednak efekt był jeszcze lepszy należy tworzyć treści bardziej rozbudowane i odpowiednio zoptymalizowane. Zobacz jak wyglądają treści na stronach konkurencji i zrób to dwa razy lepiej.

Blog w sklepie internetowym

Stworzenie bloga to bardzo dobre rozwiązanie, które wpłynie pozytywnie na sklep internetowy w kilku aspektach.

Przede wszystkim dzięki tworzeniu artykułów powiązanych tematycznie z produktami w sklepie internetowym będziesz mieć większe szanse na osiągnięcie wysokich pozycji na wybrane frazy kluczowe. Artykułami możesz wzmacniać także linkowanie wewnętrzne w sklepie internetowym, dodając w treści wpisu linki do produktów w witrynie. Możesz także linkować artykuły między sobą.

Prócz tych typowo technicznych plusów publikowania wpisów jest jeszcze wiele innych korzyści. Tworząc angażujące treści w serwisie budujesz lojalność wśród swoich klientów oraz dostarczasz im wiedzy na temat swojej branży.

Należy pamiętać aby treści były ciekawe, najlepiej pisać je samemu lub zlecać utalentowanemu copywriterowi. Nie warto w tym wypadku oszczędzać i kupować gotowych artykułów.

Artykuły na blogu warto publikować na firmowym Fan Page’u. Jeśli działasz w interesującej branży możesz osiągnąć bardzo dobre efekty w postaci zaangażowania użytkowników w social mediach.

Stworzenie bloga zawsze się opłaca

Tworząc bloga angażujesz potencjalnych klientów, zainteresowanych daną tematyką. Dodatkowo poprzez artykuły budujemy sobie tak zwany długi ogon słów kluczowych (long tail), które często będą generowały większą sprzedaż i są zdecydowanie łatwiejsze w osiągnięciu dobrych pozycji w wyszukiwarce.

Dobrym rozwiązaniem choć kosztownym oraz bardziej czasochłonnym jest stworzenie dodatkowego portalu, teoretycznie nie powiązanego ze stroną. Ważne jest jednak w tym przypadku aby treści było bardzo dużo i aby popularność serwisu była znacząca. W przeciwnym razie to rozwiązanie będzie stratą czasu i lepiej będzie inwestować czas i pieniądze w sklep internetowy. Wszystko jest tutaj uzależnione od budżetu oraz od ambicji właściciela sklepu.

Konkluzja

Powyższe wskazówki są jedynie kroplą w morzu w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych jednak są zdecydowaną podstawą aby od niej móc iść dalej.

Miej bacznie na uwadze co robi agencja, której zlecasz seo. Niestety jest wciąż wiele firm, które pobierają opłaty abonamentowe a nie robią dla swoich klientów kompletnie nic, tłumacząc brak efektów zmianą algorytmów lub trudnymi czasami w branży seo.

Możesz poprosić firmę o to aby dokładnie powiedziała jakie działania zostały podjęte w celu podniesienia rankingu sklepu internetowego. Możesz także sprawdzić to samemu.

Polecam przede wszystkim sprawdzenie linków przychodzących do witryny w Search Console, ponieważ może okazać się, że firma, której zleciłeś działania, stosuje techniki z tak zwanej “starej szkoły seo”. Korzystając dalej z usług takiej agencji seo możesz narazić swój sklep internetowy na bardzo nieprzyjemne konsekwencje.

Weź to pod uwagę już na samym początku współpracy.

Seo dla sklepów internetowych (praktyczne porady)
Ocena: 4.6 (92%) 5

Joanna Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Moją ogromną pasją jest SEO.

Post Tags:

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment