Reklama w tv czy w internecie?

Opłacalność reklamy telewizyjnej

Reklama telewizyjna jest krótkim filmem reklamującym określony towar bądź usługę wyświetlanym w przerwach i w trakcie programów telewizyjnych. Jest to jeden z środków komunikacji, który posiada największą siłę społecznego oddziaływania, dlatego właśnie taka reklama jest najdroższa spośród reklam i nie każdego na nią stać. Dzięki reklamie w telewizji można zobaczyć produkt na własne oczy, jego cechy i funkcjonalność co jest niemożliwe np. w reklamie radiowej. Z reklamy telewizyjnej nie tylko reklamodawca czerpie potencjalne zyski, są to główne źródła utrzymania prywatnych stacji telewizyjnych oraz stanowią znaczną część dochodów stacji publicznych.

Reklama w tv jest bardzo atrakcyjna, jeśli dbamy o wizerunek firmy. Jak już wspomniałem jedną z głównych wad tego typu reklamy jest jej cena, jednak nie tylko. Reklama telewizji ciężko dokładnie monitorować. Nie ma dokładnych danych o wpływie reklamy na sprzedaż. Od dawna alternatywą dla reklam w tv są kampanie w internecie, które mogą być znacznie bardziej skuteczne. Co raz więcej firm wybiera reklamę na Youtube. Tutaj mamy znacznie lepszą cenę za taką reklamę. Strony internetowe jednak wciąż są dla każdego przedsiębiorcy najlepszą inwestycją.

Lokowanie produktu. Czy to działa na odbiorców?

Oglądając nasze ulubione programy telewizyjne, odwiedzając lubiane przez nas restaurację czy kina, nie zastanawiamy się, dlaczego prezenter pije wodę akurat danej marki czy też, dlaczego obsługa wkłada stroje danej firmy. Czasem możemy także zobaczyć na ekranach monitorów konkretne strony internetowe, które przeglądają bohaterowie filmu. Czy naprawdę nas to nie zastanawia? Czy może zdajemy sobie sprawę z tego, że w tej właśnie chwili mamy do czynienia z tzw lokowaniem produktu? W którym momencie mamy, więc do czynienia z kryptoreklamą?

Lokowanie produktu w filmach, to rodzaj działalności promocyjnej mającej na celu przedstawić nam dany produkt w sposób niedosłowny, można rzec kolokwialnie, że produkt jest promowany mimochodem. Wygląda, to właśnie tak, że bohaterowie naszego ulubionego serialu pija na przykład kawę tej a nie innej marki. Reklama w telewizji dla współczesnego odbiorcy nie jest niczym dziwnym ani zaskakującym.

Czy widząc na koszulkach naszej reprezentacji narodowej w piłce nożnej logo znanej firmy, nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że jest to reklama? Wiadomo przecież, że prawdziwy kibic również będzie chciał mieć taką koszulkę, bądź inną, ale nadal tej wspierającej naszą reprezentację, firmy. Można się pokusić o stwierdzenie, że w niektórych przypadkach odbiorca przestaje się orientować, czy ma do czynienia z reklama ukrytą w danym programie telewizyjnym, czy też jest ona jawna, w której dany program pełni tylko funkcje przekaźnika. Trudno jest, więc czasami wyznaczyć granice reklamy.
Taka reklama, polega, zatem na budowaniu pozytywnego wizerunku danej marki z tym jednak wyjątkiem, że jest to czynione w sposób niebezpośredni.

Reklama w tv czy w internecie?
Ocena: 4 (80%) 1

Aleksandra Ksann

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment