Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie www?

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie www?

Jeśli posiadasz już swoją stronę internetową, doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, że pozyskanie nowych użytkowników nie jest rzeczą prostą. Wszystkie działania, które podejmujesz służą konkretnemu celowi. Prowadzisz kampanie Adwords, optymalizujesz stronę pod kątem SEO, wykupujesz reklamy w Social Mediach. Nowi użytkownicy się pojawiają. I co teraz?

Najgorsze co może się stać, to pozyskanie nowych użytkowników, którzy od razu porzucają naszą stronę www. Najprawdopodobniej nigdy już na nią nie powrócą, a dodatkowo przyczyniają się do zwiększenia współczynnika odrzuceń witryny (bounce rate).

Odpowiednie treści na stronie

Bardzo ważną kwestią, jednak w tym przypadku nie najważniejszą, jest dostarczanie użytkownikom dokładnie takich treści jakich szukają. Jeśli użytkownik nie znajdzie tego czego szuka, bardzo szybko opuści bezpowrotnie nasz serwis.

Prawidłowa architektura witryny

Nad architekturą informacji na stronie www pracuje się od samego początku. Tak na prawdę jest to kluczowy element, który często pomijany jest przez laików. Na tym etapie tworzy się schematy architektury na stronie. Ustalane jest to, które elementy są najważniejsze i powinny być w odpowiedni sposób wyeksponowane.W trakcie prac nad stroną warto korzystać z narzędzi, które pozwalają przeprowadzać badania na odwiedzających. Użytkownicy już w tym początkowym mogą wyrazić swoją opinie o układzie witryny internetowej. Im większą grupę badanych weźmiemy pod uwagę, tym bardziej interesujące będą wyniki testów. Gdy strona www już działa, należy stale monitorować jej użyteczność. Do dyspozycji są zaawansowane narzędzia do A/B testów np. Optimizely. Dzięki temu narzędziu możemy użytkownikom serwować różne wersje strony lub odmiennie wyglądające elementy. Możemy sprawdzać jak konwertują przyciski w określonym kolorze lub slogany. Sprawdzamy jakie jest ctr i podejmujemy decyzję o zachowanie danego elementu lub jego zmianie.

Łatwy dostęp do kontaktu i innych kluczowych elementów

Użytkownicy często odwiedzają stronę internetową z konkretnym zamiarem. Często jest to chęć skontaktowania się w sprawie danego produktu bądź usługi. Należy zadbać o odpowiednie wyeksponowanie tych ważnych elementów. Dowiedz się czego użytkownicy oczekują od Twojej witryny. Nie zawsze pierwszą rzeczą, którą poszukują jest kontakt. Bardzo często początkowo chcą przeczytać informacje o firmie lub zapoznać się z ofertą.

W erze urządzeń mobilnych niezwykle istotnym elementem jest łatwość uzyskania kontaktu. Pamiętaj aby elementy takie jak email czy numer telefonu były odpowiednio oznaczone, po to by użytkownik nie musiał kopiować adresu email lub numeru telefonu a jednym kliknięciem wykonał żądaną akcję.

Nakierowanie użytkowników

testowanie stron internetowychCelem każdego sklepu internetowego jest wysoka sprzedaż. Dlatego w tym przypadku testy A/B mogą okazać się bardzo pomocne. W e-commerce istotna jest czytelność. Potencjalny klient musi w łatwy sposób odnaleźć na stronie dany produkt a następnie bez problemu go zakupić. Cały proces musi być prosty i intuicyjny, aby zmniejszyć ilość porzuconych koszyków.

Nie kieruj się własną intuicją

Każda grupa odbiorców ma inne oczekiwania i preferencje. Dlatego zanim przystąpisz do tworzenia strony internetowej, zapoznaj się ze swoim targetem. Warto stworzyć persony, czyli konkretne typy użytkowników. Należy dokładnie określić przykładowych klientów. Załóżmy, że będzie to mężczyzna w wieku 58 lat, mieszkający w małej miejscowości, pracujący jako kierowca. Czego taki użytkownik będzie oczekiwał od strony www? Z racji na swój wiek, najprawdopodobniej cenić będzie jasne komunikaty dotyczące produktów. Nie sam wiek jest tu tego wyznacznikiem. Osoby z mniejszych miejscowości na co dzień mają mniej bodźców z każdej strony z komunikatami marketingowymi. Często wybierają produkty, które są dla nich łatwiej dostępne. Zawód kierowcy może świadczyć o jego średnim wykształceniu, co również może mieć znaczenie na odpowiednie formułowanie komunikatu marketingowego na stronie internetowej.

Personalizuj stronę internetową

Mamy do dyspozycji bardzo zaawansowane systemy crm lub marketing automation. Dzięki takim narzędziom wiemy dokładnie czego dany użytkownik szukał na stronie. Możemy stosować scoring aby dawać punkty za każdą aktywność jednego użytkownika. Dzięki posiadaniu danych o jego zainteresowaniach mamy możliwość prezentowania mu na stronie rekomendowanej specjalnie dla niego oferty. Możemy także wykorzystywać odpowiednio spersonalizowane push up’u lub notyfikacje push. Tego typu narzędzia nie dotyczą jedynie sklepów online, ale także internetowych stron magazynowych. Takie rozwiązania widoczne są już na stronach dużych portali internetowych np Onetu czy Wp.pl gdzie strona główna dostosowana jest do zainteresowań odwiedzających.

Chciałbyś mieć stronę internetową, która utrzyma użytkowników? Zobacz więcej o stronach internetowych, które tworzymy link>>

Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie www?
Ocena: 4.5 (89.29%) 28

Aleksandra Ksann

Powiązane artykuły

3 komentarze
  • Kajak

    Dużo informacji, która można w praktyce wykorzystac. Prowadze sklep internetowy i zastanawialem sie właśnie w jaki sposób tworzyć oferty rekomendowane. Nie wiem tylko jaki zewnętrzny system do tego może służyć, bo nie chcę korzystać z gotowców. Widziałem kiedyś takie narzędzie do obsługi porzuconych koszyków ale nie pamiętam co to było, bo to jakieś 3 lata temu mi mignęło. Na pewno jakieś zagraniczne narzędzie. Jeśli znacie coś tego typu to będę wdzięczny za odpowiedź.

    Marzec 1, 2018 Odpowiedz
  • Andrzej

    Również mogę polecić Bitrixa jako darmowy system do zbierania lead’ów. Mało tego jest to też dobry system do zarządzania projektami.

    Marzec 3, 2018 Odpowiedz

Leave a Comment