Jak zaplanować stronę internetową? [PRZEWODNIK]

Poniższy tekst jest formą praktycznego przewodnika, który dzięki zawartym, sprawdzonym wskazówkom pomoże zainteresowanym dokładnie i profesjonalnie zaplanować swoją stronę internetową. Rozwiązanie skierowane głównie do małych i średnich przedsiębiorstw, wszelkiego rodzaju instytucji i organizacji, projektantów stron www oraz menagerów zarządzających dużymi projektami Klientów.

Jaki jest cel Twojej strony internetowej?

Większość istniejących witryn internetowych w niemalże każdej branży, została zaprojektowana z myślą o zwiększeniu sprzedaży danych produktów czy też usług, jak i dotarciu do konkretnej grupy odbiorców. Choć ich wygląd i działanie znacząco różni się od siebie, finalnie ma za zadanie skonwertować konkretnych Klientów i zachęcić ich do określonych działań. Niekiedy, odbiorcy mają sposobność zakupu bezpośredniego ze strony internetowej, w innych przypadkach angażują swoją firmę do zrealizowania usług drugiego przedsiębiorstwa. Gdy właściciel strony www nastawia się wyłącznie na sprzedaż, musi o tym celu pamiętać nieustannie. To właśnie ten powód pozwoli na dokładne i sprawne rozplanowanie witryny, a w konsekwencji może doprowadzić do osiągnięcia spektakularnego sukcesu.

Gdy jednak sprzedaż nie jest priorytetem, warto określić to na swojej stronie. Niezależnie od powodów, należy pamiętać, iż inwestowanie w witrynę www jest jednocześnie inwestycją w całą firmę. Dlatego wszelkie jej zmiany, dobrze jest zaplanować we właściwym czasie.

Tworzenie stron internetowych

Przed rozpoczęciem pracy należy określić cele.

Niestety większość firm, jak i małych przedsiębiorstw w Warszawie i całej Polsce nie zdaje sobie sprawy, jak istotnym punktem jest planowanie witryn internetowych już na starcie. Bardzo często, wykonanie jakichkolwiek prac wiąże się z presją czasu, przez co nie ma już możliwości stworzenia profesjonalnego projektu. Niekiedy firmy decydują się na drobne poprawki w trakcie codziennej działalności sklepu, innym razem po prostu nie doceniają pomysłu, mogącego diametralnie zmienić działanie całego przedsiębiorstwa. Warto jednak podkreślić jeszcze raz fakt, iż planowanie strony internetowej jest równie ważne, co planowanie innych działań związanych z funkcjonowaniem danej firmy.

Złe podejście do witryn internetowych

Właściciele wielu przedsiębiorstw w Warszawie, jak i zupełnie indywidualne osoby traktują budowę stron internetowych jako rozwiązanie techniczne, należące wyłącznie do działu IT. Tym czasem, jest to błędne myślenie, które może przyczynić się do zmniejszenia obrotów. Dlaczego? Bowiem witryna www to nie tylko kwestia zaprojektowania konkretnych „znaczków”, ale przede wszystkim olbrzymia, w obecnych czasach, dźwignia marketingowa. Dlatego też prowadzenie strony internetowej najlepiej zlecać specjalistom od PR, a nie przypadkowym informatykom, dla których najważniejsze jest prawidłowe działanie techniczne. Dział IT powinien więc skupić się na rozwiązaniach pomocniczych, wspierających jedynie pola marketingowe.

„Wodospadowa” metoda rozwoju

Waterfall przy tworzeniu stron

Nie trudno sobie wyobrazić, jak kluczowe znaczenie w codziennym życiu ma właściwe planowanie. Ciężko zatem zrozumieć, dlaczego tak wielu ludzi sceptycznie podchodzi do profesjonalnej kreacji stron internetowych. w końcu ludzkie funkcjonowanie bazuje na ścisłych planach czy projektach, jak np. budowa domu, organizacja wyjazdu wakacyjnego czy przyjęcia urodzinowego dla dziecka. Dużo firm, a co za tym idzie, także projektantów, skupia się na tworzeniu i planowaniu witryn w formie papierowej. Wszelkie pomysły zostają spisane, po czym odpowiednio dopasowane do obecnej sytuacji. Nie ma w tym jednak nic praktycznego, gdyż jak można się domyśleć, witryna internetowa, w przeciwieństwie do papierowych dokumentów, pozostaje maksymalnie elastyczna. Długofalowe planowanie jednorodnego wyglądu prowadzi więc zwykle do kreacji strony mało praktycznej, i zdecydowanie nie wyróżniającej się na tle nowoczesnej konkurencji.

W praktyce, istnieje tzw. metoda „wodospadowa” tworzenia konkretnych projektów, oparta przede wszystkim na następujących po sobie składowych elementach, których podstawowym zadaniem jest dążenie do zakończenia projektu. Co więcej, metoda ta bazuje na częściach mających wpływ na kolejne etapy prac. Pomysł, o ile wydaje się koncepcją prawidłową, może posiadać pewne luki, które w przypadkach wielkich korporacji i niektórych branż, stanowią poważny problem. Mowa tu np. o bankowości elektronicznej i zarządzaniu pieniędzmi Klientów – tu nie ma mowy o jakichkolwiek błędach. Każdy element strony musi być precyzyjnie zaplanowany. w tych sytuacjach projektant musi więc jeszcze przed napisaniem wiersza, określić jego właściwe działanie.

Czy zatem istnieje rozwiązanie, łączące w sobie elastyczność witryny z możliwością jej dokładnego zaplanowania w najdrobniejszym szczególe? Odpowiedź jest jednoznaczna… wskazówki zawarte poniżej, umożliwiają kreację profesjonalnego planu, mającego wpływ zarówno od strony technicznej, jak i marketingowej, czy zmiany treści.

Opłaty za projekt, ocena aktualnych potrzeb

Niektóre spośród firm w Warszawie i okolicach stawiają na jasne, proste cele, przez co łatwiej im oszacować ewentualne koszty czy zakres prac. W przeważającej większości jednak, organizacje i przedsiębiorstwa nie są w stanie, na początkowym etapie prac podać wystarczającej ilości szczegółów, nawet przy wielostronicowej ofercie. Aby pomóc sobie w planowaniu, warto skoncentrować się na ocenie potrzeb. To skomplikowany proces ustalania miejsca, w którym obecnie znajduje się firma, dokąd w najbliższym czasie zmierza oraz jak osiągnąć skonkretyzowany cel.

Ważne jest jednak jasne określenie potrzeb, od góry do dołu, pozostawiając największą ilość szczegółów. To najważniejszy krok w rozwoju witryny internetowej.

Nie potrzebujesz planu? Czy aby na pewno?

Projektant, niezależnie od wskazanych założeń, musi trzymać się określonych koncepcji i dostarczonych informacji. Zbyt pochopne kroki prowadzą jednak do komplikacji, ostatecznie wpływających na długość realizacji projektu, jak i znaczący wzrost kosztów. Zwykle bowiem jakiekolwiek wyjaśnienia trwają dłużej niż dokonanie początkowych poprawek. Wprowadzanie zmian na późniejszym etapie projektu oznacza zwykle liczne opóźnienia i niedotrzymanie terminów. To z kolei prowadzi do niezadowolenia Klientów, a więc przysłowiowy „strzał w kolano”. Co jest efektem końcowym? Powstanie strony internetowej , niespełniającej oczekiwań i zapewniającej za niski wskaźnik zwrotu z inwestycji.

Kilka podstawowych kroków, na które bezwzględnie należy zwrócić uwagę!

  1. Strona internetowa (o ile nie stanowi wewnętrznego rozwiązania) nie jest projektowana dla właściciela czy pracowników, ale potencjalnych Klientów. To właśnie ich potrzeby muszą w niej zostać zapewnione. Co więcej, nie jest to jednorazowa sytuacja, a profesjonalne narzędzie komunikacji, które może zapewnić o sukcesie bądź porażce konkretnej firmy. w wielu kwestiach jest to podstawowy i najważniejszy punkt na płaszczyźnie porozumiewania się z Klientami.
  2. Spójność, o której warto pamiętać to połączenie pomiędzy wszelkimi działaniami marketingowymi, a witryną internetową. Dobra strona bazuje na zachowaniu pewnej ciągłości, w działaniach cyfrowych. To właśnie one, informują odbiorców o Twoim profesjonalizmie i podejściu całej firmy.
  3. Istotą jest również właściwe powiązanie strony www z dodatkowymi informacjami, dostępnymi dla odbiorców – jak np. broszura informacyjna, czy ulotka. Należy więc zapamiętać, aby każdy składowy element był wykonany w ten sam sposób. w przeciwnym razie potencjalny odbiorca, może odebrać to jako brak profesjonalizmu bądź niezdecydowanie – najgorszą z możliwych cech opisujących przedsiębiorstwo.

Projektant stron internetowych wyróżnia się wieloma cechami. Jednego charakteryzuje podejście mocno precyzyjne i profesjonalne, inny z kolei bazuje na rozwiązaniach bardziej intuicyjnych. Niezależnie od sposobu jego pracy, w realizacji i budowie witryny www, podstawę stanowią określone pytania, pozwalające na lepsze sprecyzowanie potrzeb firmy. To wewnętrzny, kluczowy proces, który powinien mieć miejsce w każdym przedsiębiorstwie. Jakie pytania powinny zostać postawione?

Poniżej kilka przykładów:

  • Kim jesteś i co robisz?
  • Czym jest firma i w jaki sposób działa?
  • Z jakiego powodu nastąpiło jej stworzenie?
  • W jaki sposób Klienci mają ją postrzegać poprzez stronę internetową?
  • Czym we Ciebie jest udany produkt?
  • Kto jest Twoją konkurencją?
  • W czym wyprzedza Cię konkurencja?

To tylko niektóre z możliwych przykładów, ważnych z punktu widzenia planowania strony internetowej. Nie tylko ich wybór jest kluczowy, ale i odpowiedź… Ważne bowiem, aby odpowiadając, wcielić się w potencjalnego odbiorcę, a nie właściciela. Strona internetowa ma być bowiem skierowana do konkretnych Klientów, więc to im musi wydać się interesująca. Jak wczuć się w tą rolę? Wybierz trzy witryny, które według Ciebie są atrakcyjne i trzy strony, nie przekonujące Cię w najmniejszym szczególe, a później wypisz, co skłoniło Cię do takich wniosków. Konstruktywna krytyka bywa bardzo pomocna.

Pamiętaj! KAŻDA FIRMA JEST INNA, tak więc nie mogą powstać dwa identyczne projekty! Istotne jest również czerpanie wiedzy ze słów, wypowiadanych przez menagera czy właściciela firmy. Swoje propozycje należy zachować na koniec, aby skupić się na biznesie tworzonej strony internetowej. Jeśli trafi się Klient z chronicznym brakiem czasu, dobrze jest poinformować go o konieczności poświęcenia uwagi na konspekt, dzięki któremu praca programisty będzie łatwiejsza i lepiej dopasowana do potrzeb Odbiorcy. Aby uzyskać niezbędne informacje, należy więc przeprowadzić szeroką i dość szczegółową dyskusję, mającą wyjaśnić pewne nieporozumienia, czy skonkretyzować plan przyszłych działań.

Ograniczenie ilości pozyskanych danych

Codzienna działalność firm w Polsce i w Warszawie bazuje na wielu elementach takich jak konferencje, liczne szkolenia, sprzedaż usług bądź produktów, targi, sponsoring czy wiele innych elementów, które sprawiają, że przedsiębiorstwo prężnie prosperuje. Tym czasem strona internetowa ma zachęcać, a nie zniechęcać odbiorców do odwiedzin. Dlatego też nie może zawierać zbyt dużej ilości, przytłaczających informacji, które w rezultacie nie zostaną zapamiętane. Dowiedz się jak zwiększyć konwersję na stronie www tutaj.

Podstawą jest więc ograniczenie działalności do dwóch, trzech punktów, najważniejszych i prezentujących kluczowe aspekty działania przedsiębiorstwa. w przeciwnym razie, odwiedzający witrynę nic z niej nie wyniesie, stając się jedynie nic nie znaczącym punktem w statystykach. Branding, czyli dbałość o profesjonalne logo. Marka jest wizualną wizytówką każdej firmy. To od niej zależy pierwsze zainteresowanie, rozpoznawalność, a w konsekwencji również odniesienie sukcesu. Każda marka ma swoje logo – unikalny znak graficzny, zaprojektowany (przynajmniej w założeniu) wyłącznie dla konkretnego przedsiębiorstwa. Nie może być on zatem przypadkowym rysunkiem, wykreowanym w ciągu paru chwil w kawiarni, czy też wyborem czcionki dostępnym w popularnych programach online. To w pewien sposób wyrażenie bądź podkreślenie oryginalnych cech Twojej firmy.

Dlaczego marka jest tak istotna?

To pomysł zdecydowanie odróżniający Cię od konkurencji… reprezentuje Ciebie, Twoje usługi czy też produkty. Pozwala na zapamiętanie kluczowych informacji, zwiększa rozpoznawalność zarówno na żywo, jak i w Internecie. Można więc śmiało zaryzykować stwierdzenie, że jest to odbicie lustrzane wszystkich rzeczy, którymi jest Twój biznes.

Pamiętaj jednak, że to strona internetowa jest rozszerzeniem marki, a nie odwrotnie, dlatego decydując się na budowę witryny, należy posiadać już konkretne pomysły ( a najlepiej działający branding). Podstawowym krokiem przy kreacji stron www jest wygląd wizualny i niosące go odczucia. Poza samym tekstem, marka może zawierać znak graficzny w postaci obrazka, właściwego zestawienia kolorów itp. To, jak zostanie on zaprojektowany sugeruje „rangę” przedsiębiorstwa, jego elegancję bądź kreatywność. Kolejnym wyzwaniem będzie wybór nazwy domeny…

Domena – klucz do…?

Większość firm obecnych na rynku posiada swoją indywidualną nazwę domeny. Jeśli przedsiębiorstwo dopiero powstaje, warto poświęcić temu zagadnieniu odrobinę więcej czasu. Domena powinna być bowiem maksymalnie prosta i łatwa do zapamiętania. Dlatego najlepiej wyszukać kilka koncepcji, maksymalnie je skrócić a następnie kilkukrotnie przeczytać je na głos, aby wyłapać potencjalne pomyłki. Im prostsza i wpadająca w pamięć nazwa, tym z pewnością będzie ona wygodniejsza dla potencjalnych Klientów. Warto dokładnie przemyśleć temat, bowiem zmiana domeny w trakcie funkcjonowania firmy może nieść ze sobą sporą ilość, niepotrzebnych kłopotów.

Budowa PLANU. Podstawa w dobrym projektowaniu witryn internetowych

Plan jest podstawą wszelkich działań. w zależności od przedsiębiorstwa, agencji czy organizacji non- profit, każdy projektant potrzebuje zatwierdzenia od osoby decyzyjnej, która nie tylko odpowie za stworzony projekt, jak i wypłaci należne pieniądze za pracę. w przypadku budowy strony wewnętrznej, taki dokument stanowi szkic, wstępny pomysł, na którym projektant bazuje przez cały czas. Takie rozwiązanie zakłada nie tylko szczegółowe wytyczne, ale również określa czas trwania projektu i jego składowe elementy.

Na etapie planowania, jak i realizacji założonego projektu pojawia się wiele osób, mających realny wpływ na jego ostateczny wygląd. Tworzenie stron internetowych jest bowiem profesjonalną usługą, która w większości przypadków jest stricte powiązania z wieloosobową współpracą. Często bowiem zdarza się, że osoba odpowiedzialna za dobór kolorystyczny nie koniecznie musi być tym pracownikiem, tworzącym właściwe kodowanie. Nawet niewielkie firmy, zajmujące się tego rodzaju działaniem, składają się zwykle z kilku osób, posiadających określone umiejętności, certyfikaty czy doświadczenie. Niestety nawet liczne dyplomy czy szkolenia nie stanowią gwarancji trafienia na profesjonalistę, który wykreuje dokładnie to, o czym myślimy. Warto jednak wiedzieć, że niemalże w każdym kraju istnieją poważane towarzystwa czy organizacje, zrzeszające profesjonalistów o potwierdzonych umiejętnościach. Może więc skutecznie zainwestować w koncepcje sprawdzone i obecne na rynku od dłuższego czasu…

Ceny, koszty, wyceny…

Koszt budowy witryny www może być bardzo zróżnicowany i zależeć od wielu czynników. Należy jednak pamiętać, że sama budowa nie oznacza końca prac. Strona musi pozostawać aktywna, a więc być utrzymywana, co wiąże się z dodatkowymi, co miesięcznymi kosztami. Specjaliści przyjmują, że zwykle oscylują one w granicach 10- 25% początkowego budżetu wykonania strony, choć i ta zasada nie jest obowiązkową zależnością. Wszystko zależy bowiem od stopnia zaawansowania, złożoności aktualizacji czy też samego unowocześnienia strony. Jeśli bowiem firma się rozwija, musi to odzwierciedlać właśnie witryna.

W jaki sposób wybrać możliwie najlepszy zespół projektantów?

Zapytania ofertowe, co zostało już wcześniej wspomniane, nie są najlepszym pomysłem na zdobycie grona fachowców. Zwykle bazują wyłącznie na cyfrach i to niekoniecznie mających cokolwiek wspólnego z rzeczywistością. Istnieje jednak kilka opcji, stanowiących pomoc w wyborze potencjalnego wykonawcy. Na co zwrócić szczególną uwagę?

  • Prośba o referencje.
    To jedna z najbardziej popularnych form sprawdzenia potencjalnego wykonawcy. Wielu spośród profesjonalistów prosi o wystawienie referencji po zakończeniu udanego projektu. Jeśli więc ktoś oferuje prezentację wykonanych usług, warto skorzystać z tej opcji. Czasem można na własną rękę próbować kontaktować się z poprzednimi przedsiębiorstwami, które współpracowały z interesującą nas firmą, jednak z doświadczenia wiadomo, że nie zawsze przynosi to pożądane rezultaty.
  • Samo portfolio może nie wystarczyć.
    Często bowiem strona wizualna danej witryny, niewiele mówi o jej procesie twórczym, sposobie wykonania czy też założeniach, które towarzyszyły projektantowi. Wybór właściwej opcji może być zatem powiązany z krótką rozmową z kandydatem, określającą działania wykonywane przy poprzednich projektach. Już kilka minut umożliwia bowiem zorientowanie się w jego sposobie pracy, toku myślenia czy też pomysłowości. Warto wykorzystać moment osobistego kontaktu z potencjalnym wykonawcą, aby zyskać cenne informacje, i podjąć słuszną, z punktu widzenia przedsiębiorstwa, decyzję. Tu warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden aspekt. Być może spotkanie ma miejsce z konkretną osobą, rzadko jednak spotyka się projektanta, który zajmowałby się wszystkimi, poszczególnymi składowymi budowy witryn internetowych. Choć więc może tego nie wiesz, bardzo często współpracujesz z wieloma specjalistami, nie widocznymi w codziennych kontaktach.

System zarządzania treścią i wybór odpowiedniego łącza

CMS – najbardziej popularna forma programu, umożliwiająca wszelkie modyfikacje dokonywanie na Twojej stronie. Zwykle projekt jest zatwierdzony w CMSie przy pomocy gotowego szablonu, dostępnego w Internecie. Szablony te są napisane w różnorodnych językach programowania, co daje sposobność wyboru najlepszej opcji. No właśnie, wybór- kluczowy dla działania Twojej witryny.

Aby wybrać konkretnego CMSa, dobrze jest odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań:

  • Czy program ten jest szeroko obsługiwany?
  • Czy jest stabilny ( ew. czy znane są powtarzające się problemy, które mogą przeszkodzić w funkcjonowaniu całej strony )?
  • Czy osoba prowadząca posiada wystarczającą i potwierdzoną wiedzę?
  • Czy rozwiązanie obsługuje konkretny układ i funkcjonalność strony?

Wady i zalety omawianego rozwiązania. Najczęściej stosowany jest WordPress, a więc platforma, początkowo stworzoną na potrzeby prostych blogów. Obecnie, stanowi ona jednak rozwiązanie najbardziej popularne na świecie, co czyni go atrakcyjnym dla wielu projektantów. Niestety, jak każda powszechna rzecz, niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Do niewątpliwych zalet zaliczyć można łatwy dostęp (online), darmowe korzystanie oraz cała paletę różnorodnych szablonów, które czynią dana witrynę unikalną. Nie ma się zatem czemu dziwić, że tak wiele firm decyduje się właśnie na WordPressa.

Tymczasem, brak rozważenia innych, mniej oczywistych opcji, może prowadzić do późniejszych kłopotów. Platforma, choć niezwykle popularna i zachwala przez wielu użytkowników, może stać się punktem ataku hakerów. Innym minusem jest zachowanie ciągłości ochrony i aktualizacji, które już nie stanowią darmowych propozycji. Zanim więc zdecydujesz się na tą koncepcję, rozważ wszystkie za i przeciw, konsultując swoje obawy z projektantem.

Osoby odpowiedzialne za realizację założeń w witrynie internetowej

Przebrnięcie przez ustalenie ogólnej koncepcji strony nie oznacza pełnego sukcesu. Jeśli witryna stanowi dodatek do pięcioosobowej załogi, wówczas można samodzielnie zamieszczać treści w wybranych przez siebie momentach. Trochę inaczej wygląda sytuacja, w przypadku dużych przedsiębiorstw, zatrudniających jednego, dwóch czy nawet kilku copywriterów (osoby odpowiedzialne za wykonywanie i zamieszczanie treści na stronach www). Wówczas idealnym rozwiązaniem jest ustanowienie menagera rozdzielającego obowiązki i pilnującego terminów ustalanych z Klientem.

Co więcej należy pamiętać, iż dobra witryna to nie tylko treść. To cały szereg różnorodności, wpływających na atrakcyjność i zachęcających do aktywności użytkowników. Coraz częściej zauważyć można więc zdjęcia, filmy, specjalnie wykreowane playlisty, ważne dokumenty czy wiele, wiele innych form, dostępnych w cyfrowej postaci. Niezależnie od wyboru konkretnego pomysłu, warto go dobrze przeanalizować, określić czas do jego profesjonalnego wykonania i zamieszczenia. Bowiem nawet zdjęcie, powinno być dopasowane do treści, właściwie obrobione, aby jednym obrazem móc zainteresować odbiorcę i wyróżnić się na tle konkurencji.

Budowa strony internetowej jest złożonym i skomplikowanym procesem. Jeśli ktoś uważa inaczej, najprawdopodobniej nigdy nie miał do czynienia z profesjonalnym projektantem. To koncepcja ściśle poukładana, o określonych elementach dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Dlatego przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu budowy witryny, dobrze jest zapoznać się z tematem, przeznaczyć na to odpowiednie środki i czas… A wówczas, internetowa wizytówka firmy może przynieść spore korzyści dla właściciela, jak i całego przedsiębiorstwa.

Jak zaplanować stronę internetową? [PRZEWODNIK]
Ocena: 4.8 (95.38%) 13

Joanna Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Moją ogromną pasją jest SEO.

Post Tags:

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment