Jak dobrać nawigację na stronie internetowej?

Menu na stronie www

Czy chcesz, aby użytkownicy spędzali czas na Twojej witrynie wystarczająco długo, aby zwiększyć współczynnik konwersji? Jeśli tak, ważne jest, aby treść zawarta na Twojej stronie internetowej była łatwa w nawigacji. Jeśli znalezienie informacji jest trudne i wymaga nie tylko większej ilości czasu, ale także wysiłku, użytkownicy będą prawdopodobnie sfrustrowani, co w konsekwencji może doprowadzić do tego, że wybiorą oni inną stronę, która zapewnia lepsze poruszanie się po stronie oraz bardziej przejrzystą i przystępną nawigację.

Strona internetowa, po której użytkownicy poruszają się bez problemu, wpływa na wydłużenie wizyt oraz do zwiększenia konwersji a tym samym zmniejszenia współczynnika odrzuceń. Doskonale zdajesz sobie sprawę, że ostatecznym celem Twojej witryny jest generowanie sprzedaży i pozyskiwanie nowych klientów dla Twojej firmy dlatego dobór odpowiedniego sposobu nawigacji powinien być dla Ciebie głównym priorytetem.

Istnieje kilka różnych sposobów konfiguracji nawigacji w witrynie internetowej, a dwa z najpopularniejsze to menu poziome oraz menu pionowe. To, które najlepiej pasuje do prowadzonej przez Ciebie witryny, zależy od zamieszczanych na niej treści, dlatego w tym artykule przyjrzymy się kilku różnym opcjom nawigacji i przyczynom, dla których mogą one działać lub nie na Twojej stronie.

Menu poziome

Menu poziome może być najlepszym rozwiązaniem, jeśli nie masz zbyt wielu opcji menu do wyboru. Dodatkowo jest to najbezpieczniejsza forma, ponieważ najczęściej właśnie ją można spotkać. Większość użytkowników jest czyta od lewej do prawej, od góry do dołu. Aby w ten sposób skonfigurować nawigację na Twojej witrynie należy umieścić etykiety nawigacyjne w poziomej linii na górze strony, aby stworzyć znaną i naturalną przestrzeń dla oczu użytkowników. Będziesz w tym celu potrzebował stron, które są najważniejsze dla Twojej witryny, żeby rozmieścić je właśnie na tym pasku nawigacyjnym.

Menu pionowe na stronie www

Menu pionowe zazwyczaj nie jest najlepszą opcją, jeśli dążysz do prostego projektowania nawigacji, ponieważ pokazuje ono niemal od razu całą zawartość strony internetowej. 

Jaki sposób nawigacji jest przyjemniejszy dla oka i zachęca do dalszego czytania?

Na pierwszy rzut oka łatwo zauważyć, że najlepsza konfiguracja nawigacji jest minimalistyczna i elegancka w designie, z jasnymi i zwięzłymi etykietami. Natomiast zagracona nawigacja po stronie, która, choć prosta, jest mniej atrakcyjna wizualnie.

Menu nawigacji pionowej może działać, ale tylko przy odpowiednim projekcie i przy minimalnej ilości elementów do wyboru. Jak można zauważyć zastosowanie minimalistycznego projektu z kilkoma opcjami menu jest korzystnym rozwiązaniem. Rezultatem jest dobrze zaprojektowana, łatwa w nawigacji strona główna.

Jeśli Twoja witryna zawiera długą listę pozycji menu i chcesz korzystać z nawigacji pionowej, pamiętaj, aby podzielić menu na odpowiednie kategorie.

Jeżeli jednak Twoja strona internetowa zawiera dużo kategorii i informacji, możesz zdecydować się na konfigurację tab menu( menu poziome z podmenu w zakładkach)

Submenu na stronie

Submenu na stronie www

Mega menu

Jeśli masz dużo informacji na swojej stronie, mega menu wydaje się być idealną opcją. Duże mega menu wraz z podmenu w zakładkach jest jednym z najlepszych sposobów, aby udostępnić ją wszystkim odwiedzającym. Bardzo dobrze to wygląda i przyciąga użytkowników wieloma zorganizowanymi opcjami. Jeśli oferujesz wiele różnych produktów w różnych kategoriach, jest to prawdopodobnie najlepsza opcja.

Mega menu na stronie www

Mega menu na stronie www

Ten rodzaj nawigacji charakteryzuje się tym, że gdy użytkownicy ustawiając kursor myszy nad kartą “Menu”, zobaczą większą konfigurację nawigacji z kilkoma różnymi kategoriami – wszystko w prostej czcionce i starannie rozmieszczone. Chodzi o to, aby kierować użytkowników tam, gdzie chcą, nie przytłaczając ich niepotrzebnymi efektami, informacjami lub obrazami.

Duże, rozwijane menu doda także wiele linków do Twojej witryny i pomoże w SEO.

Podsumowanie


Niezależnie od tego, czy wybierzesz górną, boczną, czy tab-nawigacyjną konfigurację, musisz upewnić się, że styl na wszystkich podstronach na Twojej stronie internetowej jest nie tylko spójny, ale także atrakcyjny wizualnie i zwięzły.

Bez względu na rodzaj wybranej przez Ciebie metody nawigacji,  która będzie obecna na Twojej witrynie bądź opisowy i konkretny podczas tworzenia nazewnictwa Twoich etykiet i kategorii zawartych na stronie www. Po prostu postaraj się postawić na miejscu standardowego użytkownika. Zadaj sobie pytanie, jakie doświadczenie chcesz mieć podczas przeglądania sklepu internetowego z produktami lub usługami. Co okazało się frustrujące podczas nawigacji po stronie i jakie zmiany zostałyby wprowadzone, aby nawigacja była bardziej przystępna i atrakcyjniejsza?

Konfiguracja nawigacji powinna być zaprojektowana w taki sposób, aby użytkownicy mogli się po niej poruszać tak łatwo, jak to tylko możliwe. A kiedy sprawisz, że użytkownik stanie się Twoim najwyższym priorytetem, będziesz o wiele skuteczniejszy w utrzymywaniu użytkowników na swojej witrynie i przekształcaniu ich w potencjalnych i rzeczywistych klientów.

Jak dobrać nawigację na stronie internetowej?
Ocena: 4.3 (85%) 4

Aleksandra Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Miałam przyjemność pracować dla takich firm jak Jatomi Fitness, Onet (praca z redakcją Newseek Polska) czy Allegro. Zachęcam do odwiedzenia mojego profilu w serwisie Linkedin: https://www.linkedin.com/in/aleksandranowicka/

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment