Influencer Marketing – co to jest i jak z niego korzystać?

Odnoszenie sukcesów w e-marketingu nie jest sprawą prostą, choć wielu przedsiębiorców uważa, iż wystarczy stworzyć strony www i zainstalować Gogle Analytics, a w ciągu kilku tygodni pojawiają się oczekiwane rezultaty. Współczesne działania, wymagają jednak nieustannej elastyczności, kontroli i wyzwań, dlatego w ostatnich czasach tak mocno popularny i przydatny okazuje się influencer marketing. Te wielopłaszczyznowe działania doskonale sprawdzają się w każdej branży, pod warunkiem ich właściwego zastosowania. Jak działać by odnieść sukces?… Metodą małych, ale systematycznych kroków.

Czym właściwie jest influencer marketing i dlaczego stanowi podstawę działań emarketingu?

Blisko 70% wszystkich użytkowników sieci, przed dokonaniem jakichkolwiek zakupów online (a więc przez strony internetowe), dokładnie sprawdza wybrany towar czy usługę. Najczęściej wybieranym „narzędziem” są media społecznościowe, które w ostatnim czasie prężnie rozwinęły się w świecie. Statystyki pokazują również, iż zdecydowanie chętniej sięga się po produkty z pozytywnymi opiniami, wystawianymi na wszelkiego rodzaju blogach czy stronach dla użytkowników. To właśnie są podstawy, na których bazuje cała strategia influencer marketingu – wyrabianie opinii i decyzji zakupowych userów, poprzez poparcie i zdanie wpływowych, rozpoznawalnych osób. Tu liczy się dotarcie do odbiorcy, dlatego wśród kolebki tego zjawiska, z pewnością powinna znaleźć się Warszawa.

Ważne! Działania opisywane powyżej nie tworzą żadnych bezpośrednich interakcji z użytkownikami, są bardziej „ukryte” i objawiają się poprzez sugerowanie konkretnych rozwiązań przez popularnych celebrytów czy vlogerów. Najczęściej ma to miejsce na ich kanałach czy osobistych stronach, jednak marketing, o którym mowa niejako samoczynnie pojawia się również w realnym życiu, np. poprzez wiele imprez – tu również nieodzowną królową pozostaje Warszawa.

Skąd powodzenie takich działań? Odpowiedź jest niezwykle prosta… Większość użytkowników sieci zdecydowanie bardziej ufa influencerom niż samej marce danego produktu, dlatego przed jego zakupem, bazuje na zdaniu osób przez siebie znanych. Choć nie zawsze jest to prawdą, to właśnie wpływowi ludzie kojarzeni są zwykle z pracą dla siebie i innych, aniżeli dla konkretnych marek. Co więcej, współczesne badania podkreślają, iż influencerzy bardzo często samodzielnie polecają usługi bądź towary, z których są zadowoleni – nie tylko na ekranie, ale również w prywatnym życiu.

Bazowanie na mieszanym modelu

Większość przedsiębiorstw i firm z miast jak Warszawa czy Kraków, stawia na klasyczny model CRM, a więc bezpośredniej relacji nawiązywanej z Klientem. Tym czasem, we współczesnych czasach coraz trudniej przebić się do odbiorcy z własnym produktem – nawet w mediach społecznościowych. Dlatego, zamiast stawiać na jedno rozwiązanie, warto zastosować mieszaną metodę, pozwalającą na wykorzystanie zarówno sprawdzonych rozwiązań, jak i influencer marketingu, stanowiącego, bądź co bądź, raczkującą koncepcję.

W praktyce – brzmi to świetnie, jednak pozostaje pytanie, w jaki sposób zmierzyć działania influencerów, by ewentualnie wprowadzić zmiany przynoszące realne efekty?

Najważniejsze wskaźniki, na które warto zwrócić uwagę

Gogle Analytics nie jest złym narzędziem. Dobrze dzięki niemu kontrolować pewne rzeczy na własnej stronie internetowej. Mowa tu przede wszystkim o samej popularności kampanii, czy też ilości odsłon witryny bądź uśrednionego czasu spędzanego właśnie na niej. Należy jednak szukać pewnych wyznaczników także w innych, równie popularnych miejscach.

Podstawą, są oczywiście, media społecznościowe o globalnym zasięgu i popularności. Serwisy takie jak Facebook czy też Instagram umożliwiają wchodzenie w interakcje z ich użytkownikami. Warto zatem sprawdzać popularność danych postów, hasztagów czy chociażby ilości komentarzy pod usługami. Do opisywanych powyżej działań, można obecnie ściągnąć właściwe aplikacje, zbierające i przekazujące wszystkie interesujące parametry.

Doskonałym pomysłem jest również nieustanny monitoring subskrybentów na kanałach Youtube. Wystarczy bowiem po emisji danego materiału sprawdzić ich ilość na własnym profilu, jak i influencera. Jeśli jej wartość ulegnie zmianie, efekty uwidocznią się same.

Dobrze jest także mieć na uwadze same wyniki sprzedażowe. Podział na kategorie, nowych i stałych Klientów, wszystko, co może potwierdzić bądź zanegować efektywność przeprowadzanych działań. Nowoczesne strony internetowe można bowiem szczegółowo monitorować. Generalnie zasada jest jedna – liczy się skrupulatność i systematyczność, w każdym, z przeprowadzonych działań.

Influencer marketing jest zjawiskiem wyjątkowo praktycznym i przydatnym. Warto w niego inwestować, gdyż jak podkreślają specjaliści, może zwiększyć popularność/dochody/rozpoznawalność, czyli wszystko to, na czym zależy firmom najbardziej. Rozwiązanie tego rodzaju można zauważyć podczas wielu gali czy imprez, mających miejsce w największych miastach jak Warszawa.

Influencer Marketing – co to jest i jak z niego korzystać?
Ocena: 5 (100%) 3

Joanna Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Moją ogromną pasją jest SEO.

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment