Gradienty na stronach internetowych w 2018 roku

GRADIENTY Na stronach www w 2018 roku

Według niektórych osób „gradienty są mocą jaskrawych kolorów, których zadaniem jest przyciąganie wzroku konsumenta”. Jeszcze dziesięć lat temu trudno było nie zgodzić się z tą definicją. Wówczas projektanci stron internetowych, wykorzystywali je do kreowania własnych stron w sposób dynamiczny, niekiedy dość agresywny. w najlepszych latach 90. niemalże w każdej, profesjonalnej, szkolnej prezentacji wykorzystywano „word-art.” Coś, co wtedy wydawało się pomysłem genialnym, obecnie jest spychane na margines, jako koncepcja nieudana, przeznaczona wyłącznie do zapomnienia. Być może jednak, w najbliższym czasie wszystko ulegnie zmianie…

Współcześnie, stosowanie gradientów zeszło na nieco inny tor. Obecnie służą one przede wszystkim do przekazywania różnorodnych emocji użytkowników, niejako łącząc ich z produktem czy też samą ideą. Już 2017 rok pokazał, że cały glob oszalał na punkcie płynnego przejścia z jednego koloru w drugi, i jak na ten moment może się wydawać, trend ten nie zanika. Istnieje jednak opcja, że komuś uda zakłócić się popularność rozwiązania, jak chociażby miało to miejsce w 2016 roku, kiedy to Instagram zaczął wykorzystywać gradienty na tak dużą skalę, jaka do tej pory nie miała miejsca. Co więcej, wspominając tamtą sytuację nie można zapomnieć o serwisie Spotify, łączącego podwójne gradienty bezpośrednio z emocjami użytkowników w odtwarzanych listach.

Stosowanie gradientów na stronach www

 

Wspominając tamte lata, należy zadać sobie pytanie: jak to się wszystko właściwie zaczęło? Odpowiedź nie wydaje się skomplikowana, jeśli przypomnieć sobie rok 2014…

Wówczas pojawiające się na rynku projekty były płaskie… Google postanowiło wprowadzić „Material Design”, z kolei Windows posiadał już swoje „Metro”. Wszystko wyglądało naprawdę fajnie, rześko, zupełnie inaczej niż dotychczasowe, dynamiczne choć agresywne rozwiązania. Pomysły tego rodzaju sprawdzały się w urządzeniach mobilnych o niewielkich rozdzielczościach, gdzie prezentowały się naturalnie z jednym małym wyjątkiem – mocno ograniczoną paletą kolorów. Gdy urządzenia zaczęły ewoluować, a więc wymagać więcej, programy nie nadążały za tak dużymi rozdzielczościami. Ciężko wymienić kilkanaście, płaskich barw ze względu na to, że ich obecność jest mocno ograniczona. Tu pojawia się zatem rola gradientów.

Gradienty stanowią bowiem opcję dodatkową, dzięki której można mówić o eksplozji nowych barw. Mieszanie kolorów nadaje bowiem nowy wyraz rzeczom czy stronom internetowym, uatrakcyjniając je i przyciągając wzrok potencjalnego konsumenta. Naturalne gradienty widoczne są w otaczającym świecie, niemalże każdy przedmiot czy roślina posiada pełną paletę barw, przechodzącą z odcienia w odcień. Mowa tu np. o liściach czy też niebie widzianym daleko nad horyzontem. To, co kilka lat temu wydawało się płaskie i płytkie, obecnie ewoluowało, tworząc barwy egzotyczne, soczyste i wypełnione właściwą intensywnością.

Jak zostaną wykorzystane gradienty w 2018 roku?

W przeciwieństwie do ubiegłych lat to nie one będą stanowić pierwszoplanową rolę na stronach www. Ich obecność zostanie nieco zepchnięta na boczny tor, co da projektom i kompozycjom nowego, świeżego wyglądu. Mieszanie barw i odcieni będzie bowiem stanowić jedynie tło, coś, co na pierwszy rzut oka wydaje się czymś niepotrzebnym. Dzięki takiemu zastosowaniu, każdy projekt zyska wymiar, głębie przyciągającą wzrok na dłużej. Co więcej, to właśnie gradienty umożliwią projektantom kreowanie cyfrowej przestrzeni pełnej trójwymiaru, realizmu i właściwego zanurzenia.

Pantone Color Institute co roku prognozuje trendy kolorystyczne na całym świecie. Ponadto jest organem doradczym w kwestiach barw, dla wielu firm i przedsiębiorstw. Jako kolor roku, tym razem została wybrana purpura Enigmatic. Co więcej, takich przykładów jest sporo. Ostatni trend polega na wykorzystywaniu gradientów w ilustracjach, czy też artykułach medycznych. Silne, głębokie kolory stanowią tam tło, zwiększające uwagę i koncentrację.

Jak tworzyć gradienty na stronie www?

Gradient jest połączeniem, delikatnym i subtelnym przejściem dwóch lub większej ilości odcieni, tworzących spójne tło. „To przejście” pomiędzy jednym tonem a drugim jest niemalże niewidoczne, bardzo płynne. Jednak nawet tu można popełnić błędy, które sprawią, że projekt strony internetowej stanie się brzydki i daleki od wymagań Klienta. Nigdy nie wolno wybierać palety kolorów przypadkowo. w końcu ostatnią rzeczą, jaką chce programista jest odczucie odbiorców o przypadkowości całego projektu witryny. Jeśli potrzeba skupić na czymś wzrok wystarczy na jaśniejszy gradient zastosować nieco ciemniejsza barwę, tworząc z niej określony kształt.

Colorzilla do tworzenia gradientów na strony www

Warto jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach, podczas wybierania właściwych odcieni i barw. Patrząc na dowolne koło kolorów, już na pierwszy rzut oka widać, iż barwy znajdujące się obok siebie mają zdecydowanie ładniejsze i subtelniejsze przejście pomiędzy odcieniami, niż kolory usytuowane po przeciwnych stronach. Aby uniknąć pomyłki, najlepiej zastosować trzeci kolor, umiejscowiony mniej więcej w połowie dwóch oryginalnych barw. Gdy to nastąpi, nudny odcień należy zastąpić nieco bardziej estetycznym rozwiązaniem, najlepiej pomiędzy dwoma przystankami w tym samym kole barw. To umożliwi uniknięcie wpadki, związanej z powstawaniem neutralnej, okropnej szarości.

Problemy z rozpoczęciem pracy

Każdy twórca stron internetowych powinien szukać naturalnych inspiracji. Jeśli zatem ktoś ma problem z rozpoczęciem pracy nad stroną, najlepiej wybrać się gdzieś za miasto i poszukać rozwiązań, dostępnych na wyciągnięcie ręki. w końcu od pokoleń, liczni artyści i malarze wykorzystywali inspirację, jaką była natura. Nie ma prostszego poradnika, niż otaczający świat. Wystarczy aparat, kilka dobrych ujęć aby po powrocie z wycieczki móc usiąść i stworzyć nową paletę barw. Tym bardziej, iż 2018 będzie rokiem gradientów, koncepcyjnych i nowoczesnych pomysłów, zaskakujących oczy niejednego odbiorcy. Warto podążyć tym nurtem, bo być może nie zniknie on tak szybko, jak poprzednio.

Gradienty na stronach internetowych w 2018 roku
Ocena: 4.6 (91.25%) 16

Aleksandra Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Miałam przyjemność pracować dla takich firm jak Jatomi Fitness, Onet (praca z redakcją Newseek Polska) czy Allegro. Zachęcam do odwiedzenia mojego profilu w serwisie Linkedin: https://www.linkedin.com/in/aleksandranowicka/

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment