Czy hamburger menu na stronie internetowej to dobre rozwiązanie?

menu na stronie www

Projektowanie stron internetowych, jest współcześnie zależne od panujących trendów. Obecna, dobra witryna internetowa powinna być nie tylko przejrzysta w swojej treści, ale i intuicyjna pod względem nawigacji. To, co jeszcze kilka lat temu stanowiło podstawę, najczęściej nie pasuje współczesnym użytkownikom. Do najbardziej aktualnych zaliczyć zatem można minimalistyczne podejście, jasne, stonowane barwy jak i dbałość o najmniejszy szczegół na naszej stronie. z pewnością, jednym z nich jest właśnie odpowiednia nawigacja strony głównej.

Strona internetowa i jej nawigacja

Menu to klucz do właściwego postrzegania strony przez internautów.

Zbyt skomplikowane może skutecznie zniechęcić, gdy jednak jest przejrzyste i proste, zmienia punkt widzenia sprawiając, iż dana witryna cieszy się zaufaniem i popularnością. Jeszcze do niedawna, paski menu znajdowały się zawsze przy górnej krawędzi. Współczesne trendy powodują, iż projektanci umieszczają je obecnie niemalże wszędzie. Taki zabieg umożliwia powrót do menu w dowolnie wybranej chwili, bez konieczności przewijania strony www do samej góry. To wygodne, dlatego coraz więcej witryn budowanych jest właśnie w ten sposób.

Hamburger menu na stronie internetowej

Hamburger menu po raz pierwszy pojawiło się na Androidzie, i od tego momentu dostępne jest w większości androidowskich, jak i tych skierowanych na iOS, aplikacji. Można zatem śmiało stwierdzić, iż rozwiązanie tego rodzaju dostępne jest niemalże wszędzie. z pewnością stanowi koncepcję, która na stałe weszła do „kanonów” projektowania witryn internetowych, choć powodów jej powstania jest naprawdę wiele.

 

Jak określił to jeden z programistów: „Hamburger menu jest po prostu kwestią estetyczną, choć skierowaną do tych najbardziej leniwych”. Obecność tego komponentu w aplikacjach komputerowych nie powinno mieć w ogóle miejsca. Sporadycznie bowiem zdarzają się sytuacje czy projekty, w których brakuje na ekranie miejsca, co wiązałoby się z koniecznością tworzenia takiego menu. Niestety, niektóre z wielkich koncernów, jak np. firma Google stosując takie rozwiązanie, najwyraźniej po to, by zapewnić pewnego rodzaju spójność pomiędzy urządzeniami mobilnymi, a komputerami. Realia są jednak takie, iż komponent jest bezużyteczny i wprowadza chaos u użytkowników – szczególnie zawierający podstawowe elementy nawigacyjne.

Podobnie jest w przypadku klasycznych stron internetowych, w których właściwie nie ma żadnych możliwości, aby na ekranie nie zmieściły się jakieś elementy. Etap projektowania bazuje bowiem na dużej ilości miejsca – nawet, jeśli działania oparte są na niewielkich laptopach czy też podręcznych tabletach. Rozbudowane i szerokie menu jest więc wyświetlane bez przeszkód w całości. Choć nie ma ustalonych jednoznacznych wytycznych, projektanci mogą swobodnie wykazywać się swoją kreatywnością, oryginalnymi pomysłami czy przyjaznymi dla potencjalnych odbiorców, rozwiązaniami. Niestety, hamburger menu to coś nieprzystosowanego do okoliczności czy też różnorodności urządzeń. Stanowi bowiem koncepcję niespójną, mylącą, nawet dla bardzo wykształconego i obytego człowieka. Nie jest jednak tak, że wspomniane menu jest czymś złym.

Mniejsze wymiary ekranów tabletów czy innych urządzeń mobilnych powodują, iż zmniejsza się rozdzielczość, co z kolei sprawia, iż menu hamburgerów rozwiązuje problemy związane z ograniczeniem przestrzeni. W systemach iOS koncepcja ta sprawdza się nieco lepiej, ze względu na umiejscowienie znanego przycisku „więcej” u podnóża ekranu. W Androidzie rozwiązanie nie jest tak bardzo przejrzyste i w wielu przypadkach, skutecznie zniechęca użytkowników do jakichkolwiek działań. Należy jednak się zastanowić, czy pomysł, o którym mowa, jest rzeczywiście optymalnym rozwiązaniem?

Zwłaszcza w miejscach, gdzie projektanci i twórcy opracowują nowe alternatywy dla najistotniejszych elementów projektu? Hamburger menu często nakłada na siebie pewne elementy nawigacyjne. Jest więc pewnego rodzaju kompromisem, choć należy przyznać, iż bardziej optymalnym rozwiązaniem byłoby tworzenie indywidualnych struktury nawigacji, bazujących na oryginalnych potrzebach czy też unikalnym układzie i jego użytkownikach. Niestety, zarówno w Androidzie jak i iOS spójność stanowi wymóg podstawowy, pozwalający na zrozumienie przez odbiorców aplikacji, niezależnie od intencji samego twórcy. Jeżeli zatem koncepcja, o której mowa miałaby całkowicie zniknąć z urządzeń mobilnych, wówczas musiałaby powstać nowość – rozwiązanie ujednolicone dla wszystkich systemów, które zakładałoby ich różnorodność i złożoność.

Czy takie działania są w ogóle możliwe?

Oczywiście, że tak. Na sam początek wystarczyłoby przesunięcie tyłu aplikacji w lewym kierunku, co stworzyłoby dodatkowe miejsce na cztery ikony, zorganizowane w prawej, górnej części tytułu paska. Jeśli sytuacja wymagałaby obecności większej ilości ikon, wówczas rozwiązaniem okazałoby się wprowadzenie elipsy przepełnienia. To tylko założenie, jednak miałoby szansę realizacji i sukcesu, zwłaszcza w momentach, gdzie pojawiałyby się przypadki obejmujące więcej niż cztery elementy. Jeszcze innym rozwiązaniem, sprawdzającym się w optymalny sposób jest przeprojektowanie obecnych pasków kart ikon.

Tam, gdzie do tej pory projektanci stosowali etykiety tekstowe, zastąpiono by je klasycznymi ikonami, co zdecydowanie wpłynęłoby na zwolnienie znacznej ilości miejsca, skutkując usunięciem dodatkowego menu dla większości (jeśli nie wszystkich) aplikacji. Niezależnie od wyboru, oba pomysły eliminują niedoskonałości hamburger menu. Zamiast niego, wypadałoby po prostu skondensować elementy nawigacyjne, zamieniając je w uporządkowane i przejrzyste zakładki. Niestety, wciąż zbyt prosto jest włożyć pewne elementy do tego zamkniętego menu, co ma miejsce ze szkodą dla użytkownika.

To nie tylko mało wygodne, ale i zajmujące dużo miejsca przez całkiem niepotrzebne ikony. Być może z biegiem czasu powstaną rozwiązania lepsze i dokładniejsze, pozwalające na zachowanie maksymalnej wygody i optymalizacji danej koncepcji. Choć pewnie musi minąć jeszcze trochę czasu, kiedyś użytkownicy doczekają się banalnie prostych produktów mobilnych z lepszymi strukturami nawigacyjnymi. W tym jednak momencie, przyjdzie nam na to jeszcze trochę poczekać…

Czy hamburger menu na stronie internetowej to dobre rozwiązanie?
Ocena: 4.2 (84.55%) 22

Aleksandra Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Miałam przyjemność pracować dla takich firm jak Jatomi Fitness, Onet (praca z redakcją Newseek Polska) czy Allegro. Zachęcam do odwiedzenia mojego profilu w serwisie Linkedin: https://www.linkedin.com/in/aleksandranowicka/

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment