Ciekawy nagłówek? – To proste! Jak tworzyć dobre tytuły?

Internet – kopalnia wiedzy, pomysłów i porad. Miliony witryn, mających na celu zaciekawienie odbiorcy i zachęcenie go do odwiedzin konkretnych stron internetowych. Ciekawy nagłówek jest podstawową wytyczną, pozwalającą na osiągnięcie sukcesu bądź… kompletnej porażki. Właściwy dobór wyrazów, gra słowna – stworzenie wyjątkowego tytułu nie jest sprawą prostą, jednak istnieją metody, dzięki którym, niezależnie od rodzaju tekstu, można zachęcić czytelnika, zyskując jego ciekawość i uwagę. Poniżej zamieszczamy krótki poradnik, umożliwiający nakierowanie autorów na drogę, stanowiącą klucz do popularności i zaskarbienia sobie uwagi odbiorcy.

Należy mieć na uwadze fakt, że nawet najlepszy pod względem treści artykuł, może nie dotrzeć do czytelnika, jeśli jego nagłówek go nie zainteresuje. Dopiero przeczytanie pierwszych zdań pozwala na walkę o zainteresowanie i aktywność odbiorcy – jak np. polecenie tekstu znajomym, czy udostępnienie go na portalach społecznościowych. Obecnie wyróżnić można kilka form konstruowania tytułów- są bowiem treści szokujące, zaskakujące czy intrygujące.

Wybór odpowiedniej prezentacji jest niezwykle istotny, dlatego warto poświęcić mu odrobinę czasu. Podstawą jest jednak fakt, że nagłówek MUSI nawiązywać do treści – nie może zatem być pustą obietnicą i odbiegać od tematyki całej treści. W przeciwnym razie czytelnik szybko się zniechęci i na pewno na długi czas zapomni o stronie internetowej, na której ją znalazł.

To, co jeszcze kilka lat temu się sprawdzało (tzw. clickbaity, czyli nagłówki nakierowane wyłącznie na przyciągnięcie uwagi), obecnie staje się coraz mniej popularne. Użytkownicy nauczeni praktyką omijają tego rodzaju zabiegi, pomimo, iż są one dość mocno widoczne, nawet w największych portalach informacyjnych. Jeśli planujesz wykorzystać ten manewr lepiej od razu odpuść, gdyż pomimo dużej ilości wejść, Twoja strona stopniowo straci na wiarygodności.

Jak zatem zacząć?

Podstawą jest stworzenie wersji roboczej, do której można wrócić dowolną ilość razy. Pierwsza myśl nie zawsze jest właściwa, jednak pozwala na wyznaczenie pewnych ram tematycznych, wokół których można budować całą treść artykułu. Nie trzeba się jednak przejmować, czasem najlepszym pomysłem okazuje się to, co zostanie stworzone na sam koniec.

Atrakcyjność nagłówka na stronie www

To, że należy być wiarygodnym wcale nie oznacza, że nie można próbować zainteresować odbiorcy. Wręcz przeciwnie – właśnie po to powstają nagłówki. Jak sprawić aby były one atrakcyjne? Przede wszystkim dobrze zorientować się kto jest grupą docelową, jakie wyznaje ona wartości, czym się interesuje?

Ciekawym pomysłem jest wplatanie zabawnych cytatów czy anegdot, które sprawią, że tytuł wyróżni się na tle innych – podobnych względem treści. Również nawiązanie do sławnych i popularnych postaci sprawdza się w przyciąganiu uwagi.

Jak nie zniechęcić odbiorcy?

Wymyślając nagłówek warto również wziąć pod uwagę jego długość. Zbyt wiele wyrazów, czy też ich zbyt mała ilość nie zachęca. Najnowsze badania i statystyki sugerują, iż właściwa długość tytułu powinna oscylować w granicach od 4 do 14 słów. Dobry pomysł obroni się sam, niezależnie od tego, czy zawarty zostanie w krótszej bądź dłuższej formie.

Aby mieć pewność, że treść została skonstruowana w odpowiedni sposób, dobrze jest powtórzyć wielokrotnie tekst na głos – to, co człowiek czyta po cichu nie zawsze brzmi tak samo, jak słowa bezpośrednio wypowiedziane. Jeśli więc nie jesteś pewien, czy Twoje zdanie się sprawdzi, wielokrotnie (oczywiście z przerwami) powtórz je na głos.

Newsy, czyli to, co Polacy kochają najbardziej!

Trudno w sieci znaleźć coś odkrywczego, innowacyjnego. Jeśli jednak pojawia się pomysł na taką rzecz, warto podkreślić to w postaci właściwego nagłówka. Forma „newsa” z pewnością zaciekawi, przyciągając uwagę sporego grona odbiorców. Tu przyda się obecność takich słów jak „nareszcie”, „nowy”, „w końcu”.

Problemem pozostaje treść – jeśli decydujesz się na newsa, wewnątrz artykułu musi być coś, co faktycznie odnosi się do czegoś nowego! Raz okłamany odbiorca nie wróci, i choć ktoś może stwierdzić, iż na świecie jest tyle ludzi, że to nie stanowi problemu, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest posiadanie stałego grona czytelników.

Testowanie, sprawdzanie i… testowanie po raz kolejny

Jedna przegrana bitwa nie oznacza porażki w całej wojnie. Idąc tym tokiem myślenia, dobrze jest testować różne formy nagłówków. Nawet gdy jakiś pomysł nie wypali, można zastosować kolejny, jednocześnie pamiętając, by nie powielać błędów. To wbrew pozorom najskuteczniejsza metoda badania swoich odbiorców i sprawdzania ich gustów. Choć wymaga cierpliwości, może przynieść zaskakująco dobre rezultaty.

Ciekawy nagłówek? – To proste! Jak tworzyć dobre tytuły?
Ocena: 4.7 (93.33%) 3

Aleksandra Nowicka

Od lat jestem pasjonatką nowych technologii. Interesuję się przede wszystkim marketingiem internetowym i tworzeniem stron. Miałam przyjemność pracować dla takich firm jak Jatomi Fitness, Onet (praca z redakcją Newseek Polska) czy Allegro. Zachęcam do odwiedzenia mojego profilu w serwisie Linkedin: https://www.linkedin.com/in/aleksandranowicka/

Powiązane artykuły

No Comments

Leave a Comment