Close

Strona internetowa cena – Ile kosztuje strona internetowa i sklep internetowy?

Bez dobrej strony internetowej odniesienie sukcesu to dziś niemal zawsze przypadek. A dodatkowo także zaledwie niewielka część tego, co można by osiągnąć istniejąc w internecie. Serwis www dla firmy to nie fanaberia ani zbędny wydatek. To absolutna konieczność, by komunikować się z otoczeniem. Na przykład obecnymi i potencjalnymi klientami, kontrahentami, konkurencją, czy udziałowcami.

Wszyscy z wymienionych, którzy trafiają na stronę internetową, będą potem taką firmę postrzegali przez pryzmat jej serwisu www. Jeżeli jest on profesjonalny, to znaczy atrakcyjny wizualnie, intuicyjny, a do tego działa bezbłędnie na różnych urządzeniach, firma będzie uważana za profesjonalną. Niechlujna strona, która wczytuje się powoli, a także potrafi się “wysypać” bez powodu z pewnością skutecznie zniechęci natomiast każdego.

By strona internetowa była efektowna oraz efektywna, jej stworzenie należy zlecić profesjonalistom. Ceny webdesignu, jakie możemy dzisiaj znaleźć w internecie ogromnie różnią się między sobą. To, ile kosztuje zrobienie strony internetowej, często jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze danej oferty. Jak jednak realnie kształtują się ceny?

Cena strony internetowej – co się na nią składa?

Pytanie o to, ile kosztuje strona internetowa, ma tyle samo sensu, co pytanie ile kosztuje samochód. Stare Daewoo to zupełnie inny koszt niż nowe BMW. Także serwis www dla twojej firmy, usługi, czy produktu może kosztować od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Widełki są tak szerokie, ponieważ w zależności od tego, czy oczekujemy prostej wizytówki, czy rozbudowanego portalu, czas oraz umiejętności niezbędne do prawidłowego wdrożenia różnią się od siebie diametralnie.

Oczywiście bardzo wiele osób nie zdaje sobie z tego w ogóle sprawy. Jednym z najczęstszych wyszukiwań na ten temat jest bowiem fraza “strony internetowe cennik”, która daje mnóstwo wyników, w większości kompletnie nierzetelnych.

Na to, ile wynosi cena strony internetowej, składają się dwa podstawowe czynniki:

  • pierwszy z nich to oprogramowanie, które będzie użyte (na przykład system CMS, czy wtyczki, choćby te do płatności internetowych), a także opłaty związane z serwerem, na którym serwis będzie “stał” i domenę,
  • drugi to User Interface, czyli przede wszystkim szata graficzna, Use Experience, czyli zaprojektowanie strony tak, by była jak najbardziej funkcjonalna dla odwiedzających, a także napisanie znajdujące się na niej treści.

Rodzaje i przykładowy cennik stron internetowych

W sieci funkcjonują różne rodzaje serwisów www. Najprostsza strona internetowa to tak zwana wizytówka. Skupia się ona wyłącznie na najważniejszych aspektach prowadzenia danej działalności. Składa się najczęściej z tylko jednej, względnie kilku podstron i zawiera tylko podstawowe informacje o danej firmie. By wizytówka była tania, najczęściej nie ma do niej CMS, a zatem jej właściciel nie może sam edytować treści. Tego rodzaju witryny były popularne przed kilku laty, obecnie możliwość dokonywania zmian w serwisie jest bardzo ważna. Co za tym idzie, strony typowo wizytówkowe tracą na popularności i nie są przyszłościowe. Cena strony internetowej w tym przypadku po prostu nie przekłada się na żadną jakość. Za kilkaset złotych dostaniemy bowiem przestrzały, niesprawdzający się model promocji w internecie, na którego zawartość w dodatku nie będziemy później mieli żadnego wpływu.

Standardem jest dzisiaj strona posiadająca CMS, czyli system zarządzania treścią (ang. Content Management System). Jest to panel administracyjny, który umożliwia edytowanie strony osobie, która nie potrafi napisać nawet jednej poprawnej linijki kodu. Wyglądem przypomina on edytory tekstu, lecz jego rolą jest wprowadzania zmian do każdego elementu naszego serwisu. Ten standard pozwala każdemu, kto posiada stosowne uprawnienia, na modyfikowanie zawartości strony. Może więc dodawać lub usuwać treści, zmieniać strukturę serwisu wprowadzając kolejne podstrony, a także nadawać i odbierać role użytkownikom stron mających swoje konta. A wszystko to także za pomocą nowoczesnego i wygodnego interfejsu WYSIWYG (What You See Is What You Get). Pozwala on nanosić modyfikację na graficznej mapie strony www, dzięki czemu wiemy, jak wyglądać będzie efekt końcowy.

Portale internetowe, to niezwykle rozbudowane strony, na przykład katalogi albo serwisy z kontami użytkowników, z których korzystają tysiące internautów. Taka realizacja wymaga od twórców najwyższego poziomu umiejętności.

Kto tworzy serwisy i jak wygląda cennik stron internetowych?

Tworzeniem stron internetowych zajmują się zarówno wyspecjalizowane, duże agencje kreatywne, małe firmy, jak i pojedyncze osoby. Wynajmując do pracy dużą firmę musimy liczyć się z bardzo wysokim kosztem. Z kolei freelancer, który “zna się na wszystkim” może tak naprawdę nie poradzić sobie ani z przygotowaniem szaty graficznej, tekstów, ani zakodowaniem strony.

Dla dużej firmy najczęściej będziemy po prostu jednym z wielu klientów, ciężko będzie zatem spodziewać się nie tylko priorytetowego traktowania, ale w ogóle łatwej komunikacji z zespołem. Jeśli musi on zajmować się na raz kilkoma, a nawet kilkunastoma projektami, raczej nie poświęci kilku godzin, by nas dokładnie wysłuchać.

Idealne rozwiązanie, które zapewnia optymalny koszt strony internetowej, to niewielka firma. Zazwyczaj pracuje w niej kilkuosobowy zespół, który musi traktować poważnie i priorytetowo każdego ze swoich klientów. W ich przypadku nawet jedna wpadka

Trzeba także uczciwie przyznać, że cennik stron internetowych w przypadku małych agencji, czy butików kreatywnych jest o wiele bardziej atrakcyjny, niż są w stanie zaoferować duże firmy. Oczywiście można znaleźć tańszych freelancerów, ale mała agencja poza wyspecjalizowanym, choć niewielkim zespołem, ma również przewagę w postaci gwarancji na oferowany przez siebie produkt.

W przypadku zlecenia stworzenia strony internetowej freelancerowi ryzykujemy i to dość sporo. Oczywiście zdarzają się ludzie, którzy są w stanie poradzić sobie samodzielnie z takim skomplikowanym projektem. Najczęściej jest jednak, że trafiamy na osobę mocną w jednej dziedzinie, na przykład grafice, kodowaniu, czy SEO, ale w najlepszym wypadku poprawną w innych, równie ważnych dziedzinach. Efektem są na przykład piękne od strony wizualnej strony, które jednak niedomagają technicznie, albo których nie sposób znaleźć w wyszukiwarkach. Na czele z najpopularniejszą, czyli google. Każdy, kto współpracował z freelancerami wie również, że ich ogromnym grzechem jest nieterminowość. A przecież często strona internetowa jest nam potrzebna “na wczoraj” i każdy dzień opóźnienia to dla poważna strata.

Freelancer nie gwarantuje nam również pomocy przy problemach, jeśli nasza strona internetowa będzie się z takimi po wdrożeniu borykała. Może on nawet po prostu zniknąć z rynku, narażając nas tym samym na konieczność szukania innego fachowca i ponoszenia kolejnych wydatków. Na taką opcję po prostu szkoda czasu, pieniędzy i nerwów.

Zlecając zaprojektowanie oraz wdrożenie strony małemu zespołowi, mamy pewność, że podejdzie on do tego projektu na poważnie. W takim przypadku o wiele łatwiej też o czas na długą rozmowę, by zespół dobrze zrozumiał oczekiwania danego klienta. Już trzyosobowy team to ekipa, która jest w stanie poradzić sobie nawet z bardzo wymagającymi projektami. Jeśli w jej składzie znajdzie się również osoba zajmująca się kontaktami z klientem, wtedy sukces jest niemal gwarantowany. Taka opcja może także spowodować, że koszt strony internetowej dla naszej firmy będzie niższy. Po zgranym, małym zespole nikt bowiem nie będzie musiał poprawiać. Tymczasem korzystanie z freelancerów często kończy się takimi problemami i dodatkowym kosztem.

Jaka strona internetowa dla firmy?

Najprostsza strona internetowa to tak zwana wizytówka. Skupia się ona wyłącznie na najważniejszych aspektach prowadzenia danej działalności. Składa się najczęściej z tylko jednej, względnie kilku podstron i zawiera tylko podstawowe informacje o danej firmie. By wizytówka była tania, najczęściej nie ma do niej CMS, a zatem jej właściciel nie może sam edytować treści. Tego rodzaju witryny były popularne przed kilku laty, obecnie możliwość dokonywania zmian w serwisie jest bardzo ważna. Co za tym idzie, strony typowo wizytówkowe tracą na popularności i nie są przyszłościowe. Cena strony internetowej w tym przypadku po prostu nie przekłada się na jakość.

Standardem jest dzisiaj strona posiadająca CMS, czyli system zarządzania treścią (ang. Content Management System). Jest to panel administracyjny, który umożliwia edytowanie strony osobie, która nie potrafi napisać nawet jednej poprawnej linijki kodu. Wyglądem przypomina on edytory tekstu, lecz jego rolą jest wprowadzania zmian do każdego elementu naszego serwisu. Posiadanie takiego narzędzia jest niezbędne, by móc szybko reagować na przykład na zmiany oferty, czy nowe trendy na rynku. Brak takiej możliwości to po prostu oddawanie pola konkurencji.

Strony są bardzo często tworzone w oparciu o szablony. Najprościej tłumacząc, szablon to szkielet, zapewnia podstawowe funkcjonalności i łatwo wypełnić go treścią. Dobranie szablonu odpowiedniego dla potrzeb danej firmy to niełatwa sztuka. Efektem profesjonalnego wdrożenia takiego rozwiązania będzie stabilny serwis www. W przypadku fuszerki taka strona może nawet częściej nie działać, czy być w pełni online.

Strona internetowa powinna być traktowana jako przyszłościowa inwestycja, której zadaniem jest zwiększenie rozpoznawalności naszej firmy, lub produktu. A w efekcie, oczywiście, także zwiększenie naszych przychodów. Jeśli decydujemy się na jej zamówienie, pracę taką najlepiej powierzyć niewielkiemu zespołowi dobrej agencji interaktywnej. Po sprawdzeniu jej wcześniejszych realizacji dokładnie wiemy, czego możemy się spodziewać. Otrzymawszy gotowy produkt, zawsze warto dokładnie sprawdzić jego zgodność z zamówieniem. W razie wystąpienia problemów gwarancja oferowana przez dobrą agencję, czy też butik kreatywny, zdejmie wszystkie problemy z naszej głowy.

W przypadku bardziej skomplikowanych stron internetowych ważne są również dodatkowe pluginy. To wtyczki, dzięki którym strona zyskuje funkcjonalności, które cenią sobie internauci. Stworzenie ich od podstaw jest skomplikowane i kosztowne, na szczęście można skorzystać z gotowych. Ponieważ wtyczki są dodatkowo płatne, zbyt duża ich liczba może znacznie podnieść cenę serwisu internetowego. Prawdziwy fachowiec jest w stanie doradzić nam tylko te, które pomogą, by strona www realizowała nasze założenia.

Ponieważ większość ludzi kupuje oczami, szata graficzna, szczególnie użyte zdjęcia, to niezmiernie ważny element naszej strony. Oczywiście można zlecić wykonanie zdjęć wyłącznie na potrzeby naszej strony, jednak to wiąże się z ogromnymi kosztami. Świetnym pomysłem są w takiej sytuacji bazy zdjęć, tak zwanych stockphotos. Korzystanie z nich jest tanie, nierzadko nawet darmowe. Niestety, wielu twórców stron idzie na łatwiznę, wybierając najbardziej popularne zdjęcia, czego efekty potrafią być opłakane. Ta sama osoba za zdjęciu potrafi bowiem reklamować nam w internecie okulary, ubezpieczenia oraz środki na potencję. Jeśli internauci zobaczą ją także na naszej stronie internetowej, delikatnie mówiąc, nie uwierzą w przekaz, jaki będzie jej towarzyszył. Najlepszym przykładem nadużywanego zdjęcia są stockphotosy ze starszym mężczyzną znanym jako Harold.

Wybierając wykonawcę strony internetowej trzeba zatem być ostrożnym. Nie wolno dać się nabrać na zbyt niskie ceny. Ale także wysokie ceny nie powinny dawać złudnego przeświadczenia idącej za nimi wysokiej jakości. Działając w ten sposób możemy być pewni, że każda wydana na nasz serwis internetowy złotówka przyniesie nam wymierny zysk. Zwiększy rozpoznawalność marki, dotrze do nowych klientów, wskaże im najlepsze oferty i przekona do kliknięcia tego magicznego przycisku z napisem “kup”.