logo
Custom Side Menu
 

Filmy reklamowe

Reklama telewizyjna

Reklama telewizyjna jest krótkim filmem reklamującym określony towar bądź usługę wyświetlanym w przerwach i w trakcie programów telewizyjnych. Jest to jeden z środków komunikacji, który posiada największą siłę społecznego oddziaływania, dlatego reklama telewizyjna jest najdroższa spośród reklam i nie każdego na nią stać. Dzięki reklamie w telewizji można zobaczyć produkt na własne oczy jego cechy i funkcjonalność co jest niemożliwe np. w reklamie radiowej. Z reklamy telewizyjnej nie tylko pracodawca czerpie potencjalne zyski, są to główne źródła utrzymania prywatnych stacji telewizyjnych oraz stanowią znaczną część dochodów stacji publicznych.

Reklama telewizyjna jest bardzo atrakcyjna, ponieważ obecnie każdy ma w swoim domu telewizor, który ogląda i mimo, że zazwyczaj filmy reklamowe są pomijane to zawsze może się zdarzyć, że reklama telewizyjna kogoś zainteresuje lub ktoś czeka na swój ulubiony program i nie chcąc go przegapić nie pomija reklam w telewizji. Jak już wspomniałem jedną z głównych wad tego typu reklamy jest jej cena, ale obecnie alternatywą dla nieco biedniejszych producentów jest reklama internetowa, która również jest skuteczna choć wciąż pierwszeństwo utrzymuje reklama telewizyjna. Co raz więcej firm wybiera reklamę na Youtube. Tutaj mamy znacznie lepszą cenę za taką reklamę. Strony internetowe jednak wciąż są dla każdego przedsiębiorcy najlepszą inwestycją.

Filmy reklamowe

Oglądając nasze ulubione programy telewizyjne, odwiedzając lubiane przez nas restaurację czy kina, nie zastanawiamy się, dlaczego prezenter pije wodę akurat danej marki czy też, dlaczego obsługa wkłada stroje danej firmy. Czasem możemy także zobaczyć na ekranach monitorów konkretne strony internetowe, które przeglądają bohaterowie filmu. Czy naprawdę nas to nie zastanawia? Czy może zdajemy sobie sprawę z tego, że w tej właśnie chwili mamy do czynienia z reklamą tzw lokowaniem produktu? W którym momencie mamy, więc do czynienia z kryptoreklamą, czy inaczej mówiąc reklamą ukrytą?

Lokowanie produktu w filmach, to rodzaj działalności promocyjnej mającej na celu przedstawić nam dany produkt w sposób niedosłowny, można rzec kolokwialnie, że produkt jest promowany mimochodem. Wygląda, to właśnie tak, że bohaterowie naszego ulubionego serialu pija na przykład kawę tej a nie innej marki. Reklama w telewizji dla współczesnego odbiorcy nie jest niczym dziwnym ani zaskakującym. Czy jest ona, zatem nadal reklamą ukrytą?

Czy widząc na koszulkach naszej reprezentacji narodowej w piłce nożnej logo znanej firmy, nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że jest to reklama, dokładnie kryptoreklama? Wiadomo przecież, że prawdziwy kibic również będzie chciał mieć taką koszulkę, bądź inną, ale nadal tej wspierającej naszą reprezentację firmy. Można się pokusić o stwierdzenie, że w niektórych przypadkach odbiorca przestaje się orientować, czy ma do czynienia z reklama ukrytą w danym programie telewizyjnym, czy też jest to już reklama jawna, w której dany program pełni tylko funkcje przekaźnika. Trudno jest, więc czasami wyznaczyć granice reklamy.
Taka reklama, podobnie jak reklama jawna, polega, zatem na budowaniu pozytywnego wizerunku danej marki z tym jednak wyjątkiem, że jest to czynione w sposób niebezpośredni.

Aleksandra Ksann